Klækken Hotell gleder seg over julebordsesongen

75 ÅR I NHO REISELIV: Else Karine Pjåka Carlsen jobber som personalsjef ved Klækken Hotell. Hotellet har nylig feiret 75 års medlemskap i landsforeningen. Foto: Privat.

Før pandemien kom, har Klækken Hotell vært en av landets mest profesjonelle kurs- og møtehoteller. Gleden var stor da hotellet endelig så gjestene strømme til. — Nå har vi ikke et eneste ledig møterom i mange dager fremover, sier Else Katrine Pjåka Carlsen, personalsjef ved Klækken Hotell.

Klækken Hotell er et gammelt og ærverdig hotell like utenfor Hønefoss, med en historie som strekker seg helt tilbake til 1346. I starten var Klækken en av Ringerikes storgårder. I 1969 solgte søstrene Kronborg Klækken Hotell til Ruth og Finn Carlsen som senere, sammen med sine barn Unni og Finn-Ove har bygget det ut til et av landets mest profesjonelle kurs- og møtehoteller. I dag er det Finn-Ove Carlsen og hans kone Else Karine Pjåka Carlsen som eier og driver overnattingsstedet. 

Jeg åpner en luke i julekalenderen og får to billetter til Klækken Hotell. Hva kan jeg forvente meg?  

 Du kommer til et vakkert julepyntet hotell med masse god atmosfære. Nydelig mat og deilige kaker og desserter venter deg. Vår egen konditor Anika har sørget for julebaksten. Du får virkelig en opplevelse for både  øyne og gane, og blir tatt hånd om av vårt dyktige personale.   

Hvordan er julebordsesongen for Klækken Hotell i år?  

 Julebordsesongen ser ut til å bli svært bra. Det er mange som har bestilt, og både tre retters julemiddag og vårt tradisjonelle familiejulebord på søndager er attraktivt. Mange har ventet på denne høytiden for å møtes over god mat og drikke. 

 Hvordan tilrettelegger dere for en trygg og smittefri julebordsesong?  

 Vi fortsetter å ha spesielt fokus på alle ting som kan ha med smittespredning å gjøre, vaske hender, håndsprit, hyppig renhold, oppfordre både gjester og ansatte til å være hjemme når man er syk.  

Merker dere noen endring hos publikum og hva bedriftene spanderer på sine medarbeidere?

 Vi ser at bedriftene har mer penger å bruke på sosiale aktiviteter etter korona. Vi merker jo også at gjestene er «utsultet» på sosial omgang og koser seg enda mer nå etter at alt ble åpnet igjen. 

Hvordan vil du oppsummere 2021?   

 De første fem månedene av 2021 var et slit på alle måter. Vi så det var bruk for oss i lokalsamfunnet og valgte å holde åpent. Men uten kommunal og offentlig støtte ville vi hatt store problemer. Vi måtte også låne penger fra vår lokale bankforbindelse, der vi opplevde en enorm støtte. Det er godt å ha en lokalbank i ryggen. Fra sommeren har vi hatt en eventyrlig utvikling med gjester og et konferansesegment som eksploderte fra i høst. Vi kommer vel i havn, men slik hadde det ikke nødvendigvis behøvd å ende. Hadde ikke de mest inngripende smittevernstiltakene med tanke på hotelldrift og reiseliv blitt fjernet, hadde vi vært på gyngende grunn.                                                                                                                                                

Vi vil derfor rose det aktive arbeidet NHO Reiseliv har gjort mot det offentlige for å påvirke bruk av smittevernstiltak og for å få fjernet de tiltakene som har vært mest inngripende for hotelldrift og gjennomføring av arrangement. Det har vært avgjørende for at høstsesongen har kunnet gjennomføres for oss, og avgjørende for å holde nyansatte i arbeid.  

Lokale restriksjoner vil kunne medføre at vi fra vår side, for eksempel, ikke har plass nok til å ta imot alle arrangementene vi har forpliktet oss til; som de mange kurs- og konferansegruppene vi venter fremover, eller førjulssesongens sammenkomster. Nå har vi ikke et eneste ledig møterom i mange dager fremover. 

Til slutt vil jeg nevne at mange lokale bedrifter har gitt oss både anerkjennelse og støtte i beslutningen om å holde åpent gjennom pandemien. Hotellet gjorde et aktivt valg, men med de restriksjonene som varte fra januar og frem til sommersesongen, påførte det hotellet betydelige tap i denne perioden.  

Har dere noen spesielle tilbud i julen? Hva ønsker gjestene seg? 

 Vi lukker tradisjonen tro hotellet både til jul og påske. Da får de ansatte en velfortjent ferie etter en travel sesong, mens vi foretar vedlikehold av fellesarealer og værelser, som vi ikke har anledning til å utføre under vanlig drift. 

 Nyttårsforsett?  

 Jeg velger heller å komme med et nyttårsønske. At samfunnet er flinke til å ta vare på hverandre og respektere hverandre slik at pandemien en gang går mot «slutten». Og selvfølgelig at den gode trenden med at folk vil ha seminar og møtes for sosiale aktiviteter fortsetter.  

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: