– Jeg husker godt følelsen da jeg gikk gjennom Vinterhaven tre dager etter jeg fikk jobben. Det var nesten som å være nyforelsket, sier Lars Petter Mathisen.
Han har vært hotelldirektør på Hotel Bristol siden 2017, og mener det er en drømmestilling:
– Bristol er enormt stort, hele 22 000 kvadrat, og det er utrolig givende å vandre rundt i lokalene våre og se hvor bra alt fungerer:
Nytt og gammelt - og ekte sølv til teen
Hotel Bristol er i vinden som aldri før, og har opplevd en jevn økning i besøkende de siste årene. Hotellet har blitt et så populært møtested i Oslo at de må holde av bord i restauranten for at boende gjester skal få plass.
– Før jul hadde vi over 1000 stykker på venteliste for bord i Vinterhaven og Bibliotekbaren på én dag, og i november og desember er det mellom 1300-2000 gjester innom hver dag for å spise og drikke, sier en stolt hotelldirektør, som tror på å blande gamle og nye tradisjoner.
– Bristol har alltid vært kjent for høye smørbrød, sølvtøy, porselen og ærverdighet. I tillegg til dette har vi vært opptatt av å skape nye mer moderne konsepter, som for eksempel smørbrød på bestilling (a la minutte) og Bristols afternoon tea, som er svært populært blant venninnegjenger i alle aldre, sier Mathisen, og forteller at de selger over 40.000 fat med afternoon tea i året.
– Disse serverer vi selvfølgelig på fat i ekte sølv. Det er de samme fatene som brukes på Dorchester i London. Vi har dessuten flyttet anretningen av afternoon tea ut i selve Vinterhagen slik at gjestene kan se kokkene arbeide.
Bristol er en destinasjon i seg selv
Bristol fortsetter å fornye seg, og neste år åpner de ny spa-avdeling. For Mathisen er det viktig å kunne tilby gjestene en helstøpt opplevelse fra begynnelse til slutt.
– Jeg vil at Bristol skal være en destinasjon i Oslo som har alt det du trenger. Her finner du både biffrestaurant, afternoon tea, sportspub og snart altså et eget spa. Du skal kunne nyte en hel helg på Bristol uten å måtte bevege deg utenfor hotellet. Det er målet!
Mathisen tror de økte hotellovernattingene på hotellet også vitner om at Oslo er blitt et mer populært reisemål.
– Tidligere var det i Stockholm og København det var fullt i helgene, men nå er det også sånn her. Det må vi i stor grad takke politikerne våre for, for Oslo har blitt en by som tiltrekker seg flere reisende. Vi har fått bystrand og opera, nytt Munch-museum og nytt nasjonalmuseum. Det er blitt en mye mer spennende by, en turistby, men også en by hvor nordmenn drar på helgetur, sier hotelldirektøren.
Ansatte som blir
Reiselivsnæringen har rykte på seg for å være en bransje med høy turnover og et sted hvor man ikke blir gammel i jobben. Dette er ikke tilfellet på Hotell Bristol.
– Vi har flere kollegaer som har jobbet her utrolig lenge, og de fleste har heltidsstillinger. Blant annet fikk restaurantsjefen vår gullklokka etter 25 år i jobben nylig, sier Mathisen, som har klare tanker om hva som gjør Hotel Bristol til et godt sted å jobbe:
– For mange er det en stolthet i å jobbe på et 100 år gammelt 5-stjerners hotell. Og så er det enkelt å følge lover og regler, og dette er noe de ansatte setter pris på. Det er også selvfølgelige ting som riktig lønn til riktig tid, forutsigbare arbeidstider, og å vite hvem du jobber med og når.
Mathisen er opptatt av kollegene sine, og starter hver dag med å ta en hilserunde på hotellet.
– Det er noe av det viktigste jeg gjør. Når medarbeidere kjenner meg, blir det lavterskel å si fra om noe ikke fungerer eller om ting kan bli bedre. Jeg booker heller aldri inn møtemaraton, for jeg synes det er avgjørende å være til stede der det skjer. Jeg må kjenne pulsen på hotellet, sier Mathisen, og forteller at han er opptatt av at alle kollegaer skal føle seg sett og hørt.
– Min jobb er å gjøre andre så gode som mulig, og sørge for at de har det bra på jobb. Da blir vi det beste teamet vi kan bli. Og det er vi virkelig her på Hotel Bristol, avslutter han.