The Edge i Tromsø er mer enn et hotell
Hotellet The Edge opplever stor suksess med en økende turisme til Tromsø. Hele verden har fått øynene opp for byen, og det blir det arbeidsplasser av.
Hotellet The Edge opplever stor suksess med en økende turisme til Tromsø. Hele verden har fått øynene opp for byen, og det blir det arbeidsplasser av.
Clarion Hotel The Edge i Tromsø er Nord-Norges største hotell og kongressenter. Hotellet er en viktig jobbskaper i Tromsø med 150 ansatte, hvorav 95 er helårsansatte. Hotellet har også blitt en «motor» for andre næringer i regionen.
– For oss er det viktig at vi er noe mer enn et hotell. The Edge spiller en større rolle enn å bare skape overskudd. Vi skaper jobber i regionen, og vi drar med andre på laget. Det er viktig for oss at andre bedrifter og næringer får høste godene av det eventyret vi befinner oss midt i, sier Øyvind Alapnes, hotelldirektør på The Edge.
Tromsø har i løpet av de siste årene blitt en svært attraktiv turistdestinasjon. Byen opplever en kraftig turistvekst, særlig vinters tid. I fjor hadde Tromsø en økning i utenlandske turister på over 30 prosent.
– Det er særlig nordlyset som trekker reisende fra hele verden. De vil oppleve byen vår og se nordlyset. Det har betydd utrolig mye for The Edge, sier Alapnes.
Vi ser at næringslivet i Tromsø, og ellers i Nord-Norge, blomstrer i takt med økningen i turisme. Øyvind Alapnes, hotelldirektør på The Edge
For hotelldirektøren er det viktig at hotellet er et samlingssted, ikke bare for turistene, men også for lokalbefolkningen.
– Tromsø trengte flere møteplasser for kultur, folkemøter og andre arrangementer, og det har vi klart å skape. Nå kommer halvparten av omsetningen i restauranten vår fra lokale gjester. Samtidig satser vi mye på kultur som konserter, standup-show og andre «events» som trekker byens befolkning til hotellet, sier Alapnes.
Alapnes er også opptatt av å gi folk en ny sjanse. Alle stiller med blanke ark når de søker etter jobb på hotellet.
– Hos oss jobber det folk som er lidenskapelig opptatt av å glede andre. Da spiller det ingen rolle hva slags bakgrunn du har. Alle fortjener en sjanse i arbeidslivet, og et hull i CV-en betyr ikke at man ikke kan gjøre en knakende god jobb hos oss, sier han.
Hotelldirektøren forteller at en av bedriftens utfordringer er å rekruttere kvalifisert arbeidskraft:
– Det er ikke knirkefritt å drive hotell i Tromsø selv om det er gode tider. Blant annet er det svært utfordrende å rekruttere kvalifisert arbeidskraft. Det er heller ingen tvil om at når nordlyset skrus av, kommer vi inn i to måneder (april og mai) som er utfordrende. Da har vi færre gjester og heller ikke like stort behov for arbeidskraft. Det er vanskelig å balansere dette med å beholde kvalifisert arbeidskraft gjennom hele året, sier Alapnes.
– Vi løser våre rekrutteringsbehov gjennom å lete i hele verden, og heldigvis finnes det særdeles dyktige hotellmennesker der ute. For oss medfører det at 26 nasjonaliteter jobber hos oss, og arbeidsspråket er engelsk. Skal man drive et hotell i verdensklasse, må man rekruttere utover de norske grensene, legger han til.
Hotel Union Geiranger har vært i familien Mjelvas eie helt siden 1899. Vertskapets drøm om å bidra til ei levende bygd for både turister og fastboende har levd like lenge.
Da Roar Svenning tok over campingplassen på Stokkøya, ville han ikke bare utvikle bedriften og skape flere arbeidsplasser, men også oppgradere bygda.