Eirik Norman Hansen ledet panelsamtalen om eksportsatsingen på reiselivet. I panelet satt (fra venstre) daglig leder i Visit Sørlandet Hege Juliane Nevestad, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge Aase Marthe Horrigmo, nestleder i Høyre Henrik Asheim og administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold. Foto: South Coast Creative
Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidsdagen i reiselivet og frigi tid til det vi er best på. Men da må vi ta det i bruk på riktig måte. Her finner du tips til hvordan du kommer i gang med KI, og andre høydepunkt fra Techpoint Travel 2024.
Techpoint Travel 2024 i Kristiansand samlet ledere og eksperter fra reiselivsbransjen for å dele erfaringer, se på muligheter og diskutere hvordan teknologi og kunstig intelligens kan bidra til å drive reiselivsbransjen fremover
Årets Techpoint-konferanse samlet rundt 1000 næringslivs- og reiselivsledere fra hele landet, og bød på innlegg og debatter. På scenen stod blant andre Eirik Norman Hanssen, Henrik Asheim, Kristin Krohn Devold, Asase Marthe Horrigmo, Dan Granath, Marianne Braadland-Konstali, Dina Doder, Tom MvGarry, Magnus Hessbo og Belma Huskic.
Internasjonale eksperter og reiselivsledere på scenen
Bruk pilene i karusellen for å se og lese mer fra foredragene på Techpoint Travel 2024
Sliter du med å komme i gang i en verden av kunstig intelligens? Du er ikke alene. Group Nao står bak det felles læringsprogrammet «AI Opener for Destinations» som har som mandat å vise, lære og ta i bruk kunstig intelligens. Så langt er 60 destinasjoner med i prosjektet, og gruppen er allerede i full gang med å legge strategier og faktisk jobbe med kunstig intelligens. Under Techpoint Travel fortalte Magnus Hessbo om prosjektet, og delte innsikt fra prossjektet, som du finner på https://www.aiopenerfordestinations.com/
Et annet eksempel som ble løftet frem under Tecchpoint Travel, er hvordan Norges varierte vær er et argument for helårsturisme og ikke mot. Shores of Lindesnes, et prosjekt i regi av Stiftelsen Linesnes fyrmuseum, har gjort nettopp dette. I stedet for å fokusere ensidig på sol og sommer, bruker de teknologi å magien i med det norske været – og at reiselivet har en fordel i å fremme opplevelser som er spennende uansett værforhold. "Vind, regn, snø og frost kan tilby kraftfulle naturopplevelser som tiltrekker seg besøkende utenfor høysesongen", understreket Rolf Morten Klev og Dr. Erik Geslin fra Techpoint-scenen.
Det brukes mye tid, penger og ressurser til å forbedre brukerreisen i reiselivssektoren, men langt i fra alt vi gjør skaper stor effekt, eller effekt i det hele tatt. Og det er store forståtte sannheter om for eksempel nettsidedesign som faktisk er helt feil. Derfor er det viktig å teste, og å huske at vi utvikler nettsider for brukerne, gjestene og kundene våre. Ikke for oss selv, understreket Norwegians Dina Doder fra scenen i Kristiansand.
Hele Norge Hele Året: "Skal vi lykkes med helårsturisme og reiselivsturisme, må vi markedsføre oss på en annen måte. Vi må tenke bredt og vi må tenke nytt. Vi må utnytte de unike salgsargumentene vi har, og vi må bruke teknologien for å vise hvor vakkert vi har det", understreket Kristin Krohn Devold i panelsamtalen på Techpoint Travel 19. september.
Eirik Norman Hansen (til venstre) ledet panelsamtalen mellom daglig leder i Visit Sørlandet Hege Juliane Nevestad, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge Aase Marthe Horrigmo, nestleder i Høyre Henrik Asheim og administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.
"Hva er den aller kjedeligste delen med jobben din? Dette er spørsmålet du bør stille deg selv, og dine ansatte. For svaret er mest sannsynligvis hvor du bør starte med Kunstig intelligens" . Under Techpoint Travel delte Tom McGarry fra Holiday Extra sine tips til hvordan du får ditt eget team i gang med sin egen AI-reise. Hans selskap Holdiay Extras var blant de aller første som signerte med ChatGPT da den første versjonen ble lansert - og takker kunstig intelligens for mye av veksten i selskapet.
VisitOSLO er en av Norges første destinasjoner som har tatt i bruk bookingløsningen GoTo HUB på nettsiden. På Techpoint Travel delte Marianne Braadland-Konstali og Bernhard Probst innsikt og erfaringer med løsningen, og hvordan den har bidratt til å løfte brukeropplevelsen og skape verdi for besøksnæringen i Oslo.
Reiselivsnæringen er i vekst
Reiselivsnæringen er valgt ut som en av regjerningens eksportsatsinger. I sitt åpningsforedrag under Techpoint Travel, understreket direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, Aase Marte Horrigmo, at reiselivet globalt, forventes å omsette for 800 milliarder euro i 2024, en økning på 14 % fra i fjor.
Prognoser viser også at veksten vil fortsette fremover. Det gir gode muligheter for å utnytte reiselivets lange tradisjon for å ligge i forkant og dra muligheter av teknologisk innovasjon.
Med økende konkurranse og endrede reisevaner er det avgjørende at reiselivsbransjen fortsetter å være innovativ og teknologisk fremoverlent.
Konferansen viste at det er et stort engasjement for å bruke teknologi og kreativitet til å skape enda bedre opplevelser for gjestene, samtidig som vi styrker Norges posisjon som en attraktiv destinasjon både nasjonalt og internasjonalt.
Slik kommer du i gang med kunstig intelligens i din bedrift
Bruk disse spørsmålene som utgangspunkt for å identifisere områder der du og dine medarbeidere kan bruke kunstig intelligens for å effektivisere hverdagen i bedriften.
1. Hva er det kjedeligste du driver med på jobb?
Formål: Å avdekke repetitive og tidkrevende oppgaver som ikke gir mye verdi.
Mulighet for AI: Disse oppgavene er ofte ideelle kandidater for automatisering. AI kan ta over rutinearbeid som dataregistrering, rapportgenerering eller svar på standard kundehenvendelser, noe som frigjør tid for ansatte til mer komplekse oppgaver.
2. Hva er det du trives mest med i jobben din, som du gjerne vil gjøre mer av?
Formål: Å identifisere de mest engasjerende og verdiskapende oppgavene for ansatte.
Mulighet for AI: Ved å automatisere mindre ønskede oppgaver med AI, kan ansatte få mer tid til å fokusere på det de virkelig brenner for, noe som kan øke både produktivitet og jobbtilfredshet.
3. Hva kunne du ønske du kunne gjøre i jobben din, som du ikke gjør i dag?
Formål: Å forstå hvilke behov og ønsker ansatte har for å utvide sin rolle eller effektivitet.
Mulighet for AI: AI kan muliggjøre nye funksjoner som prediktiv analyse, personaliserte kundeopplevelser eller avansert datainnsikt, som kan gi ansatte verktøyene de trenger for å utføre disse ønskede oppgavene.
tilleggsspørsmål for dypere innsikt
Tilleggsspørsmål for enda dypere innsikt:
Hvilke oppgaver opplever du som mest tidskrevende i løpet av arbeidsdagen din?
Er det områder hvor du ofte må håndtere store mengder data manuelt?
Hvilke verktøy eller systemer bruker du som du mener kunne vært mer effektive eller brukervennlige?
Opplever du situasjoner hvor bedre informasjon eller innsikt kunne hjulpet deg i beslutningstaking?
Hvordan disse spørsmålene bidrar til å identifisere AI-muligheter
Ansattinvolvering: Ved å involvere ansatte i prosessen, får du verdifull innsikt i daglige utfordringer og muligheter som kanskje ikke er synlige fra et ledelsesperspektiv.
Prioritering av innsatsområder: Svarene hjelper med å identifisere hvilke områder som vil gi størst effekt ved AI-implementering, både for ansattes tilfredshet og forretningsresultater.
Endringsledelse: Når ansatte ser at deres innspill fører til konkrete forbedringer, øker det aksepten for ny teknologi og endringer i arbeidsprosesser.
Anbefalinger for videre arbeid:
Utfør en kartlegging: Bruk disse spørsmålene som en del av en medarbeiderundersøkelse eller workshops for å samle inn bredere innsikt.
Analyser svarene: Se etter mønstre og gjentakende temaer som peker mot spesifikke oppgaver eller prosesser som kan forbedres med AI.
Prioriter tiltak: Basert på analysen, identifiser hvilke AI-løsninger som er mest gjennomførbare og vil gi størst nytte.
Pilotprosjekter: Start med små pilotprosjekter for å teste ut AI-løsninger i praksis før en bredere implementering.
Reiselivet er en del av løsningen – med KI på laget
Belma Huskic, Principal i InFuture, presenterte hvordan Dyreparken bruker kunstig intelligens til å forbedre besøks- og gjesteopplevelsen ved å tilby mer personaliserte tjenester og effektivisere driften. Dette er bare ett av mange eksempler som viser hvordan reiselivet kan ligge i front når det gjelder å ta i bruk ny teknologi for å skape bedre opplevelser for gjestene. Foto: South Coast Creative
En sentral problemstilling i reiselivet, er hvordan næringen kan vokse uten å gå på akkord med klima og naturressurser og trengsel. Dette er et godt eksempel der kunstig intellingens allerede blir brukt, men også kan tas til nye høyder.
Håndtering av turiststrømmer er et eksempel der kunstig intelligens kan få et større bruksområde fremover. For eksempel ved å analysere besøksstrømmer og gi innsikt for å styre antall billetter, gi gjestene informasjon om når de kan vente mindre eller stor pågang.
Kunstig intelligens må gjøres riktig
Kunstig intelligens og avansert dataanalyse er kraftige verktøy som kan effektivisere driften, forbedre kundeopplevelsen og skape nye forretningsmuligheter i reiselivsnæringen. Listen over oppgaver som kan effektiviseres med AI er lang: fra revenue management, til automatisering av rutineoppgaver, personaliserte anbefalinger og bedre innsikt i gjestereisen. Men det må gjøres riktig.
Techpoint Travel 2024 viste at teknologi og innovasjon er sentrale drivere for fremtidig vekst og bærekraft i reiselivsbransjen. Ved å utnytte mulighetene som ligger i digitalisering og kunstig intelligens, kan bransjen møte utfordringene og skape nye, spennende opplevelser for gjestene.
Techpoint og Techpoint Travel er Norges raskest voksende tech- og næringslivskonferanse. Her møtes bedriftsledere på tvers av bransjer for å lære og inspirere hverandre om digitale trender og muligheter for norsk reiseliv.
Teknologi former reiselivsbransjen, hvordan vi reiser og gjestenes forventninger. Techpoint Travel 13. - 14. september er konferansen for deg som vil henge med på mulighetene og utfordringene som teknologien gir oss.