Fra lite kysthotell til anerkjent turistfiskeaktør

Publisert

Mona J. Saab fra Big Fish Adventure var en av foredragsholderne på NHOs Årskonferanse 2020. Klikk for å se hele innlegget hennes.

– I 2002, etter en krise i fiskerinæringa som satte hele kysten på vent, begynte vi å jobbe med et turistfiskekonsept, sier Mona Saab i Big Fish Adventure. Det viste seg å være en suksess

Hasvik hotel har gått fra å være et lite kysthotell med 20 senger og 3 årsverk i 2000 til å bli en av de mest anerkjente turistfiskeaktører i Europa med 150 senger, 15 årsverk, omlag 50 båter, tre-fire kaianlegg og gode servicefasiliteter.

Fra 1000 til 60 000 gjestedøgn i året

Destinasjonen som helhet kan vise til en fantastisk vekst i de årene som har gått – fra 1000 gjestedøgn i 2003 til ca 60 000 i 2018. Big Fish er en hjørnesteinsbedrift i kommunen, og bidrar til arbeidsplasser, bosetting og skatteinntekter.

– Lokal verdiskaping er svært viktig for vår drift, sa Saab på NHOs Årskonferanse "Neste trekk".

Samarbeid om reiselivskonsern

Nøkkelen til suksessen har vært samarbeid. Sammen med Hamn i Senja, Bussring og Tromsø Safari, har Big Fish Adventure nå etablert et nordnorsk reiselivskonsern: Best Arctic.

Nord-Norge som landsdel har et reiseliv i kraftig vekst.

– Her ligger det fortsatt et betydelig potensial som gir store muligheter for økt gevinst ved økt profesjonalisering, sier Saab og legger til:
– Sommerturismen i nord er stabil. Vinterturismen har eksplodert. Turister fra hele verden strømmer til.

– Vårt mål er å kunne tilby hele kundereisen. For å møte den stadig sterkere internasjonale konkurransen må vi sikre oss en større del av verdikjeden. Det må vi gjøre med kunden i fokus når vi profesjonaliserer og utvikler oss. Samtidig må vi ha politikere som lytter, som ser og forstår og som tør å ta utfordringer og valg i fremtiden og for fremtiden, avslutter hun.

 
 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: