Fra lite kysthotell til anerkjent turistfiskeaktør
– I 2002, etter en krise i fiskerinæringa som satte hele kysten på vent, begynte vi å jobbe med et turistfiskekonsept, sier Mona Saab i Big Fish Adventure. Det viste seg å være en suksess
– I 2002, etter en krise i fiskerinæringa som satte hele kysten på vent, begynte vi å jobbe med et turistfiskekonsept, sier Mona Saab i Big Fish Adventure. Det viste seg å være en suksess
Hasvik hotel har gått fra å være et lite kysthotell med 20 senger og 3 årsverk i 2000 til å bli en av de mest anerkjente turistfiskeaktører i Europa med 150 senger, 15 årsverk, omlag 50 båter, tre-fire kaianlegg og gode servicefasiliteter.
Destinasjonen som helhet kan vise til en fantastisk vekst i de årene som har gått – fra 1000 gjestedøgn i 2003 til ca 60 000 i 2018. Big Fish er en hjørnesteinsbedrift i kommunen, og bidrar til arbeidsplasser, bosetting og skatteinntekter.
– Lokal verdiskaping er svært viktig for vår drift, sa Saab på NHOs Årskonferanse "Neste trekk".
Nøkkelen til suksessen har vært samarbeid. Sammen med Hamn i Senja, Bussring og Tromsø Safari, har Big Fish Adventure nå etablert et nordnorsk reiselivskonsern: Best Arctic.
– Her ligger det fortsatt et betydelig potensial som gir store muligheter for økt gevinst ved økt profesjonalisering, sier Saab og legger til:
– Sommerturismen i nord er stabil. Vinterturismen har eksplodert. Turister fra hele verden strømmer til.
– Vårt mål er å kunne tilby hele kundereisen. For å møte den stadig sterkere internasjonale konkurransen må vi sikre oss en større del av verdikjeden. Det må vi gjøre med kunden i fokus når vi profesjonaliserer og utvikler oss. Samtidig må vi ha politikere som lytter, som ser og forstår og som tør å ta utfordringer og valg i fremtiden og for fremtiden, avslutter hun.