Reiselivets verdiskaping og ringvirkninger i Bergensregionen, Gudbrandsdalen, Hallingdal, Lofoten og Vesterålen, Stor-Oslo, Stavanger, Sørlandskysten, Trøndelag, Troms, Trysil og Ålesund.
Hva er reiselivets verdi? NHO Reiseliv har fått utarbeidet analyser av de 12 viktigste reiselivsdestinasjoner i Norge. Rapportene vurderer reiselivet som næring, med fokus på overnatting, servering, opplevelser, transport og formidling. Hver destinasjonsanalyse gir innsikt i:
- Markedsperspektivet for destinasjonen
- Tilreisendes forbruk, antall gjestedøgn og verdien reiselivet tilfører regionen
- Hvordan reiselivet bidrar til næringsutvikling
Analysene er tilpasset hver enkelt destinasjon og er utarbeidet av Menon Economics i 2019 og 2024.
Finn din destinasjonsanalyse nedenfor
Oppdatert 2024
Bergensregionen
Med 4,3 millioner gjestedøgn og 9 400 sysselsatte er bergensregionen en viktig reiselivsdestinasjon.
Bergensregionen byr på en kombinasjon av natur, kultur, historie og et yrende byliv i Bergen sentrum. Området er kjent som «Gateway to the fjords» og har en rik kulturarv som er godt bevart.
Men den relativt spisse sesongprofilen i reiselivet i Bergen, blir understreket som en utfordring for reiselivet i regionen. Trengsel og såkalt "people pollution" på enkelte tidspunkt av året, er er også en utfordring i visse områder. Bergensregionen har også en utfordring i at reiselivsnæringen er svært konsentrert i området rundt bykjernen.
Bergensregionen som reiselivsdestinasjon har store muligheter for positiv vekst. Destinasjonsanalysen for regionen identifiserer klare muligheter innen flere områder:
- utvikling av vinter- og helårsopplevelser
- Kunst og kutluropplevelser som spiller videre på Bergens rike kulturarv.
- Stor vekst i hotellsegmentet kan bidra til vekst i øvrige segmenter og formål
Vil du gå mer i dybden?
Last NHO Reiselivs destinasjonsanalyser for Bergen og bergensregionen nedenor
- Destinasjonsanalyse for Bergensregionen (2024)
- Ringvirkningsanalyse av reiselivsbransjen i Bergen (2019)
Oppdatert 2024
Gudbrandsdalen
Gudbrandsdalen har et omfattende naturlandskap som gir gode muligheter for naturbaserte opplevelser hele året. Det gir gode muligheter for reiselivsvekst.
Totalt er det registrert 7,9 millioner gjestedøgn i Gudbrandsdalen i 2023 fordelt på fritidsboliger, hoteller, camping og Airbnb. Hoteller stod for 950 000 gjestedøgn i 2023. 62 prosent av disse kom i sommerhalvåret, fra mai t.o.m. oktober, og 38 prosent i vinterhalvåret, fra november t.o.m. april.
Gudbrandsdalen er særlig preget av fritidsboligturisme (hytter, leiligheter o.l.) og hadde over 5,6 millioner besøkende til fritidsboliger i 2023. Det utgjør over 70 prosent av alle gjestedøgnene i Gudbrandsdalen.
Reiselivet er den femte største næringen i næringslivet i Gudbrandsdalen med en verdiskaping på over 1,7 milliarder kroner i 2022. Dersom man ser på sysselsetting, utgjør reiselivet 12 prosent som tilsvarer 4 000 sysselsatte.
Lillehammer er kommunen som har mest aktivitet fra reiselivsnæringen med 709 millioner kroner i verdiskaping og omtrent 1 170 sysselsatte. Kommunen utgjør med det omtrent en tredel av verdiskapingen og sysselsettingen. Etter Lillehammer følger Øyer og Ringsaker som de største reiselivskommunene i regionen.
Vil du gå mer i dybden?
Last NHO Reiselivs destinasjonsanalyse for Gudbrandsdalen
Oppdatert 2024
Hallingdal
Hallingdal har i flere tiår vært en viktig destinasjon for vintersport, og utviklingen av skianleggene har vært betydelig for å tiltrekke turister. I de senere årene har også toppturer og randonee blitt svært populære aktiviteter.
Totalt er det registrert 4,6 millioner gjestedøgn i Hallingdal i 2023 fordelt på hoteller, Airbnb, camping, og fritidsboliger. 53 prosent av disse finner sted i det vi har definert som vinterhalvåret, fra november t.o.m. april.
Fritidsboliger er segmentet som har bidratt til mest vekst, med 450 000 nye gjestedøgn siden 2016, noe som utgjør en 15 prosent økning. Det har også vært stor økning i overnattinger på Airbnb, med 180 000 flere gjestedøgn i 2023 enn i 2016. Den relative veksten i Airbnb-gjestedøgn har vært stor, med en økning på over 2 000 prosent.
I 2023 var omsetningen i Hallingdals reiseliv 2,5 milliarder kroner.1 Dette utgjør en økning på 57 prosent sammenlignet med 2013, som tilsvarer en gjennomsnittlig årlig vekst på 5 prosent.
I Hallingdal genererte reiselivet i 2023 totalt en verdiskaping på i
overkant av 1 milliard kroner, med en sysselsetting på 1 700 personer.
Vil du gå mer i dybden?
Last ned NHO Reiselivs destinasjonsanalyseer for Hallingdal nedenfor:
Publisert 2019
Lofoten og Vesterålen
Lofoten og Vesterålen er vakkert og fremstilles som noe av det mest attraktive Norge har å by på. Det har mange flere oppdaget de siste årene, og den samlede verdiskapningen for reiselivsbransjen i Lofoten og Vesterålen har steget med over 50% i perioden 2013–2017.
Det var 290 000 kommersielle gjestedøgn på hotell i Lofoten og Vesterålen i 2018. Utlendingene stod for 40 prosent av gjestedøgnene, en høyere andel enn i Nord-Norge (30 prosent) og landet samlet sett (29 prosent).
Sommerturistene står for hele 75 prosent av gjestedøgnene i Lofoten og Vesterålen i 2018. En klar majoritet av disse bestod av feriereisende.
Begrenset hotellkapasitet har bidratt til at flest gjestedøgn tilbringes på campingplasser i øy-distriktet. Av samme grunn har også Airbnb blitt en svært populær overnattingsform, med om lag 240 000 gjestedøgn i 2018.
Til tross for økt vekst i antall tilreisende på vinteren de siste årene, er det klart flest som kommer til Lofoten og Vesterålen på sommeren. Sommerturistene står for hele 75 prosent av gjestedøgnene i 2018 og består i hovedsak av feriereisende.
Norske yrkesreisende i Lofoten og Vesterålen bruker over 2500 kroner per døgn. Eiere av fritidsboliger har det laveste forbruket, med i overkant av 300 kroner per døgn.
Vil du gå mer i dybden? Last ned den komplette destinasjonsrapporten for Lofoten og Vesterålen her
-
Vil du gå mer i dybden? Last ned den komplette destinasjonsrapporten for Lofoten og Vesterålen her
Oppdatert 2024
Oslo og Stor-Oslo
Oslo er ofte innfallsporten til Norge for turister, og mange reiser videre uten å sette fot i hovedstaden. Men Oslo har likevel hatt sterk vekst som reisemål.
Stor-Oslo er den mest besøkte reiselivsdestinasjonen i Norge, med 12 millioner gjestedøgn i 2023.
Reiselivsnæringen i Stor-Oslo sysselsetter 58 000 mennesker, og oppfyller et viktig samfunnsoppdrag ved å tilby arbeid til grupper som har utfordringer med å få innpass i arbeidslivet, som personer med lite utdanning og/eller begrensede norskferdigheter.
Vil du gå mer i dybden?
Last NHO Reiselivs destinasjonsanalyser for Oslo og Stor-Oslo nedenfor
Publisert 2019
Stavanger
Stavanger er en populær turistby og er Norges nest mest populære anløp for cruiseskip. Populære attraksjoner inkluderer Preikestolen, cruise i Lysefjorden, vandrings blant trehusbebyggelsen i Gamle Stavanger og besøk av Oljemuseet og Domkirken.
3,3 milliarder i verdiskaping fra reiseliv
Reiselivsnæringen i Stavanger stod for en samlet verdiskaping på 3,3 milliarder kroner og sysselsatte nærmere 7 000 mennesker i 2018. Vi beregner at tilreisende legger igjen i overkant av 2,3 milliarder kroner i forbruk innen overnatting, servering og opplevelser i Stavanger.
I etterkant av oljekrisen ble mange hotellrom i Stavanger stående tomme. Antall kommersielle gjestedøgn økte derimot betydelig i 2019, noe som har bidratt til at kapasitetsutnyttelsen og RevPAR igjen er på vei oppover.
Cruise og Airnbn vokser
Cruiseturismen til Stavanger har økt betydelig de siste 15 år, med en nær firedobling i antall anløp siden 2005, og mer enn en åttedobling i antall passasjerer. Stavanger har med det utviklet seg til å bli en av Norges mest populære
anløpssteder for cruise. Byen er også en av Europas raskest økende anløpssted for cruiseskip nord for Middelhavet.
I 2018 var det over 200 000 Airbnb-gjestedøgn i Stavanger. Antall gjestedøgn ble mer enn doblet i perioden 2016 til 2018. Airbnb-gjestedøgn stod for om lag 16 prosent av totalt antall gjestedøgn tilbrakt i Stavanger i 2018.
Vil du gå mer i dybden? Last ned den komplette destinasjonsrapporten for Stavanger her
Oppdatert 2024
Sørlandskysten
Tilreisende står for nesten 50 prosent av omsetningen i innholdsbransjene på Sørlandskysten
Reiselivsnæringen på Sørlandskysten hadde en verdiskaping på 3,9 milliarder kroner i 2022, og sysselsetter ni prosent av arbeidsstyrken på Sørlandskysten. Dette tilsvarer fire prosent av regionens totale verdiskaping, og gjør reiselivet til den åttende største næringen i regionen.
Reiselivsnæringens omsetning har steget med åtte prosent i året siden 2013, og det forventes videre vekst mot 2030.
Totalt er det registrert 5 millioner gjestedøgn på sørlandskysten i 2023, fordelt på hoteller, Airbnb, camping, cruise og fritidsboliger. 78 prosent av disse finner sted i det vi har definert som sommerhalvåret, fra mai t.o.m. oktober.
I forhold til andre reisleivsdestinasjoner er utenlandsandelen av de besøkende på Sørlandskysten lav. Kun 19 prosent av de besøkende på hoteller og camping kommer utenfra Norge. På nasjonalt nivå er denne andelen på 30 prosent.
Tilreisende la igjen i overkant av 3,4 milliarder kroner i innholdsbransjene på Sørlandskysten i 2023. Totalt sett omsatte innholdsbransjene for 6,9 milliarder kroner samme år. Det betyr at tilreisende stod for 51 prosent av omsetningen i innholdsbransjene i 2023.
Vil du gå mer i dybden? Last ned destinasjonanalysene her:
Oppdatert 2024
Trøndelag
I Trøndelag er det registrert totalt 4,8 millioner gjestedøgn i 2023. 65 prosent av gjestedøgnene foregår i sommerhalvåret.
De fem reiselivsbransjene hadde en samlet verdiskaping på 7 milliarder kroner og en sysselsetting på 13 600 personer i Trøndelag i 2023.
Totalt har antall gjestedøgn i Trøndelag økt med 800 000 fra 2016 til 2023, noe som tilsvarer en årlig gjennomsnittlig vekst på omtrent 3 prosent.
Innholdsbransjene, som omfatter overnatting, servering og opplevelser, hadde en samlet omsetning på 12,6 milliarder kroner i 2023. Vi sammenligner her den beregnede omsetningen fra tilreisende i innholdsbransjene med den totale omsetningen i innholdsbransjene.
De tilreisende la igjen om lag 4,8 milliarder kroner i innholdsbransjene i Trøndelag i 2023. Dette innebærer at tilreisende utgjorde 38 prosent av den totale omsetningen i
innholdsbransjene dette året.
Vil du gå mer i dybden?
Oppdatert 2024
Troms
Som reiselivsdestinasjon tilbyr Troms et variert arktisk naturlandskap med naturbaserte opplevelser året rundt. Dette er med på å gjøre Troms til regionen med den høyeste utenlandsandelen blant fylkene, som igjen skaper store ringvirkninger i lokalsamfunnet.
Troms har lyktes med å markedsføre seg internasjonalt som reiselivsdestinasjon, spesielt med nordlysturisme i vinterhalvåret. I tillegg oppgir utenlandske feriereisende at de i større grad oppsøker spektakulær natur og naturfenomener enn norske feriereisende. Det kan være en delforklaring til den høye utenlandsandelen i Troms, som byr på unik arktisk natur og sjø- og landbaserte aktiviteter.
Siden 2013 har omsetningen i reiselivet økt med over 200 prosent, som er høyere enn landsgjennomsnittet og høyere enn de flere regioner i Norge. Mesteparten av veksten har skjedd i Tromsøregionen. Sammenlignet med andre kommuner har Tromsø langt høyere verdiskaping fra reiselivet.
Totalt er det registrert omtrent 3 millioner gjestedøgn i Troms i 2023.
Hotell og Airbnb er segmentene som står for flest av gjestedøgnene, med
henholdsvis 39 og 24 prosent av alle gjestedøgn. Dette tilsvarer omtrent
1,2 millioner døgn på hotell og 730 000 døgn på Airbnb.
53 prosent av alle gjestedøgnene finner sted i sommerhalvåret og 47
prosent finner sted i vinterhalvåret, fra november t.o.m. april. Det gjør
Troms til en utpreget helårsdestinasjon.
Vil du gå mer i dybden?
Publisert 2019
Trysil
Trysil er en utpreget alpin- og vinterdestinasjon, men har hatt høyere vekst om sommeren enn om vinteren de siste tre sesongene. Dette henger trolig mye sammen med satsningen på stisykling.
Trysil er med sine 3014 km2 den tredje største kommunen i Sør-Norge. Trysil har i overkant av 6500 innbyggere, og mange av disse jobber i tjenestenæringer rettet mot reiselivet. Trysil er Norges nest største hyttekommune, etter Ringsaker, med 6645 fritidsbygninger. Dermed er det faktisk flere hytter enn innbyggere i Trysil.
Tilreisendes forbruk i 2018 la grunnlag for en verdiskaping på drøyt 450 millioner kroner i det reiselivsrettede næringslivet i Trysil. Dette la grunnlag for ca. 970 arbeidsplasser i det reiselivsrettede næringslivet i området.
Trysil har mål om 1 million kommersielle gjestedøgn innen 2020, og passerte 900 000 i 2018. Veksten siden 2011 har vært på 45 prosent.
Trysil har mål om 1 million kommersielle gjestedøgn innen 2020, og passerte 900 000 i 2018. Veksten siden 2011 har vært på 45 prosent. Flest gjestedøgn tilbringes ved campingplasser og utleiehytter (hyttegrend og hytteformidling), med over 650 000 gjestedøgn i 2018.
Ifølge Destinasjon Trysil rundet man 200 000 sykkelrunder i anleggene i 2018, mot 30 000 i 2015. I 2018 ble det registrert 53 000 sykkeldager, en økning på 30 prosent fra året før.
-
Vil du gå mer i dybden? Last ned den komplette destinasjonsrapporten for Trysil her
Publisert 2019
Ålesund
Ålesund tiltrekker seg svært mange besøkende årlig, hvor cruisegjester utgjør den største gruppen. I 2018 stod cruiseturister for 43 prosent av alle gjestedøgn i byen.
Norske yrkesreisende er den klart viktigste gruppen tilreisende til Ålesund målt i beregnet omsetning. Det til tross for at antall cruisepassasjerer har økt med over 350 prosent de siste 10 årene og at det var mer enn 100 000 flere cruisepassasjerer som besøkte Ålesund sammenlignet med norske yrkesreisende i 2018.
Antall cruisepassasjerer til Ålesund har økt med over 350 prosent de siste 10 årene. I 2018 stod cruiseturister for hele 43 prosent av alle gjestedøgn i byen.
Hele 80 prosent av alle gjestedøgn i Ålesund finner sted i sommersesongen. I vintersesongen er det yrkesreisende som utgjør den største gruppen med 58 prosent. Feriereisende om vinteren representerer kun 22 prosent, fordelt på i underkant av 33 000 gjestedøgn.
tilreisendes forbruk i 2018 la grunnlag for en verdiskaping på drøyt 400 millioner kroner i det reiselivsrettede næringslivet i Ålesund.
-
Vil du gå mer i dybden? Last ned den komplette destinasjonsrapporten for Ålesund her
Slik kan du bruke rapportene
NHO Reiseliv jobber for å øke kunnskap og kjennskap til norsk reiseliv og reiselivets verdi for landet vårt, våre kommuner og for den enkelte by/destinasjon. Vi oppfordrer alle våre medlemsbedrifter til å bruke rapportene i møte med lokale politikere, bedrifter og andre interessenter for å gjøre dem bedre kjent med norsk reiseliv.
Se også rapporten «reiselivsnæringens verdi» som kartlegger verdien av reiselivet for Norge og landets kommuner.
I 2019 var det kommunevalg. Vi i NHO Reiseliv står klare til møter og dialog med nåværende og fremtidige ordførere over hele landet, og oppmuntrer våre medlemsbedrifter til å møte kommunepolitikere og gjøre dem kjent med verdien av reiselivet.