Den fritidsaktiviteten nordmenn flest har savnet under pandemien er å kunne reise. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av NHO Reiseliv i perioden 5. - 19. Januar blant 1087 respondenter:
- 6 av 10 har savnet mest å reise
- 4 av 10 (39 prosent) har savnet mest å dra ut og spise med venner eller familie
- Nær 4 av 10 (38 prosent) svarer å dra på byen, konserter, festivaler og lignende
- 2 av 10 har savnet mest å gjennomføre arrangementer som bryllup, jubileum, konfirmasjon og lignende
– Er det én ting pandemien har vist oss så er det hvilken enorm betydning det lokale reiselivet har for folk flest. Ting vi før tok for gitt ble plutselig revet bort fra oss da hoteller, restauranter, uteliv, opplevelser og kultur ble delvis eller helt stengt ned. Det er dette som skaper puls både på små og store steder, og det er dette vi har savnet aller mest under pandemien; frihet til å reise, oppleve nye ting, dra ut og spise, danse og dra på konsert, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Alder og sivil status påvirker hva vi savner mest
- Det er flest over 60 år som savner mest å gå ut og spise (45 prosent), som er betraktelig høyere enn de som har 2 eller flere barn (32 prosent). 44 prosent av de som er enslige savner denne aktiviteten mest, mens blant gifte/samboende par er andelen 37 prosent.
- Ikke overraskende er det de i aldersgruppen 18 – 29 år som savner mest å dra på utested, konserter og festivaler (43 prosent). Til sammenligning svarer 34 prosent i aldersgruppen 60 + det samme.
- Andelen som savner mest å reise er spesielt høy i aldersgruppen 40 – 59 år (65 prosent).
- Det er en større andel kvinner (23 prosent) enn menn som savner mest å gjennomføre arrangementer som bryllup eller konfirmasjon.
– Undersøkelse viser at sivil status, familieliv og alder preger hvilke preferanser vi har og hva som er viktig for oss. Det er for eksempel mange flere enslige som har savnet å gå ut og spise, enn småbarnsforeldre, som vanligvis har lite tid til å unne seg et restaurantbesøk. Det er også interessant å se at flere kvinner enn menn har savnet å gjennomføre arrangementer, sier Krohn Devold.
Aller sterkest vekst blant lokalbefolkningen
Ifølge en fersk rapport fra Analysebyrået Menon Economics forventer at norsk reiselivs omsetning vil øke med 45 prosent frem til 2030. Det forventes en stor vekst innen feriemarkedet spesielt, og aller sterkest vekst blant lokalbefolkningen.
– Nordmenn har vært et viktig marked for reiselivet under pandemien, og kommer til å fortsette å være det aller viktigste markedet fremover. Om denne forferdelige pandemien har bidratt med noe positivt, er det at folk i større grad har fått øynene opp for hvilken verdi det lokale reiselivet har, avslutter Krohn Devold.