Alkoholavgiften
Norge har noen av verdens høyeste alkoholavgifter, noe som rammer serveringsbransjen hardt. NHO Reiseliv mener alkoholavgiften må reduseres for å styrke lønnsomheten i næringen og sikre levende lokalsamfunn.
Norge har noen av verdens høyeste alkoholavgifter, noe som rammer serveringsbransjen hardt. NHO Reiseliv mener alkoholavgiften må reduseres for å styrke lønnsomheten i næringen og sikre levende lokalsamfunn.
Vi trenger et avgiftssystem som gir næringen pusterom, ikke presser den ut av markedet
Tobias Strandskog-Christensen, bransjesjef for servering i NHO Reiseliv
Serveringsbedrifter skaper viktige sosiale samlingsplasser og er en en viktig del av levende lokalsamfunn over hele landet. M en stadig høyere alkoholavgifter gjør det vanskeligere for puber, restauranter og kafeer å overleve.
Mens norske skjenkesteder allerede har lav driftsmargin, øker avgiftene hvert år og presser bedriftene økonomisk.
Norge har noen av verdens høyeste alkoholavgifter, og forskjellen til nabolandene er enorm. Svenske ølavgifter er under halvparten av de norske, mens danske er en sjettedel. Når avgiftene alene er høyere enn butikkprisen i Sverige, blir det stadig vanskeligere for norske serveringssteder å konkurrere.
For at serveringsbransjen skal kunne blomstre, må rammevilkårene forbedres. NHO Reiseliv mener at alkoholavgiften må reduseres for å sikre at restauranter, puber og kafeer kan drive lønnsomt, skape arbeidsplasser og bidra til levende lokalsamfunn.
Regjeringen må ta grep for å styrke en hardt presset bransje. Et mer bærekraftig avgiftssystem vil ikke bare hjelpe norske serveringssteder – det vil også redusere grensehandel og sikre inntekter og arbeidsplasser i Norge.
NHO Reiseliv mener at det er på høy tid at politikerne foretar en oppdatering av reglene om alkoholreklame for å fjerne gråsoner og gjøre regelverket tydeligere.
Serveringsmoms på 25 prosent, samtidig som momsen på mat kjøpt på butikk og take-away er 15 prosent, oppleves som urettferdig og konkurransevridende.
NHO Reiseliv inviterer medlemmer til webinar om alkoholreklamerelglene.