Over 1700 norske serveringssteder deltar i Mattvetts prosjekt «KuttMatsvinn2020», hvor målet er å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020 hos deltakende serveringssteder.
Under Foodscape-messen i forrige uke delte Matvett ut en pris til bedriften som kan vise til de beste tiltakene og resultatene i arbeidet mot matsvinn. Juryen har bestått av Aina Stensgård fra Østfoldforskning, Morten Karlsen i NHO Reiseliv og Stig Jørgensen fra ASKO.
Gode rutiner for måling
Valget falt på Rustad Kafe på Sokna i Ringerike kommune i Buskerud. Bedriften har veid eget matavfall over en periode på 14 måneder, og kan vise til en matsvinnreduksjon på 21 prosent.
– Rustad Kafe har sterkt søkelys på å forankre matsvinnarbeidet hos de ansatte, og bedriften har etablert gode rutiner for måling. Gode resultater meldes tilbake til de ansatte, som igjen skaper engasjement og resultater, sier Morten Karlsen, direktør for verving og innkjøp i NHO Reiseliv.
Selger overskuddsmat og fryser porsjoner
Tiltakene Rustad Kafe har gjennomført, er som følger:
- Bedriften redder mat fra å bli kastet ved å selge den gjennom matsvinn-appen Too Good To Go, eller til redusert pris dersom de har overskudd av varer som ikke er på menyen lenger.
- Rustad Kafe har redusert matsvinnet i produksjonsleddet betydelig gjennom vakuumpakking, som innebærer å fryse mindre porsjoner i stedet for å produsere nye, store volumer når etterspørselen er vanskelig å forutse.
- Rustad oppnår mindre tallerkensvinn ved å tilby ulike porsjonstørrelser etter kundens behov, som også øker også kundetilfredsheten.
– Rustad Kafe viser at også de «små» kan oppnå gode resultater. Vi er selvfølgelig stolte over innsatsen vår medlemsbedrift, med daglig leder Håvard Rustad i spissen, har lagt ned, og vi ønsker dem lykke til videre i kampen mot matsvinn, sier Morten Karlsen i NHO Reiseliv.
Fakta om KuttMatsvinn2020
- KuttMatsvinn2020 handler om å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020 hos deltakende serveringssteder. Over 1700 serveringssteder er allerede med, representert innen hotell, kantine, restaurant, offentlig virksomhet, og kiosk, bensin og service. Det er en målsetning å nå 50 prosent av bransjen.
- Deltageravgiften er inkludert for medlemmer av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. NHO Reiselivs bærekraftfond støtter også medlemmer av innkjøpsordningen som ønsker å gjennomføre tiltak. Ni enkeltbedrifter og to kantinekjeder (på vegne av 20 kantiner) har søkt om og fått godkjent søknaden fra bærekraftsfondet. Totalt er det tildelt nesten 160 000 kroner. Utgifter som har blitt dekket, er KuttMatsvinn-kurs, vekter, avfallsdunker og markedsmateriell.
Nye bedrifter med i kampen mot matsvinn
Bransjeavtalen for å redusere matsvinn har eksistert siden 2017. Over 60 store virksomheter innen matindustri, dagligvarehandel, hotell, kantine og restaurant har så langt forpliktet seg til å gjøre data om matsvinn i egen bedrift tilgjengelig for bransjeorganisasjonen i sin sektor, gjennomføre tiltak mot matsvinn og samarbeide om tiltak på tvers av verdikjeden.
I forbindelse med Foodscape-messen skrev 14 nye bedrifter under på bransjeavtalen mot matsvinn: Berit Nordstrand, Peppes Pizza, Leon, Starbucks, Asia, Fazer, Servicegrossistene, Gastro catering, Togservice, Hurtigruten, bRest, Burger King, Norfersk og TGI Fridays.
Se også: