Cruise og cruiseturisme
Cruiseskip i Nordfjord. Foto: Steinar Engeland / Unsplash.
Norge er en attraktiv cruisedestinasjon for hele verden. Det fordrer at vi har et bevisst forhold til forvaltning, utslipp, verdiskaping og menneskemengder.
Cruiseskip i Nordfjord. Foto: Steinar Engeland / Unsplash.
Norge er en attraktiv cruisedestinasjon for hele verden. Det fordrer at vi har et bevisst forhold til forvaltning, utslipp, verdiskaping og menneskemengder.
Cruise kan gi et positivt bidrag til norsk reiseliv, gitt at næringen blir regulert på en måte som er i balanse med både lokalsamfunnets og klimaets tåleevne.
Det må stilles krav til utslipp av klimagasser, kloakk og annet avfall, og må også møtes med aktiv forvaltning av byrommet i kommunene. Norske kommuner har ulike forutsetninger for å ta imot cruise.
Noen ønsker seg mer og har plass til det, mens andre kommuner opplever utfordringer med dagens mengder og ønsker å begrense antall cruisepassasjerer på daglig basis. På disse stedene er stemningen mot cruise noen steder snudd fra positiv til negativ, fordi volumvekst har vært for stor og forurensingen fra skip og trafikkbelastning av store bussgrupper skader lokalbefolkning.
Bergen har løst dette ved et demokratisk fastsatt tak på antall cruisepassasjerer som får gå i land på 8000. I Nussfjord i Lofoten har man sagt at det holder med to busser med cruisepassasjerer hver dag. NHO Reiseliv støtter slike tiltak. En god reiselivsforvaltning er en som skaper harmoni mellom økonomisk og miljømessig bærekraft, de besøkende og de fastboende. Da er også trafikken lokalt forankret, balansert og konfliktene minimeres.
Cruisenæringen må omstille seg til en grønnere fremtid. Det innebærer å redusere klimagassutslipp, lokale utslipp og luftforurensning og rensing av gråvann.
NHO Reiseliv støtter de 13 ulike destinasjonene i Norge som har kommet med til sammen 14 miljøkrav til cruisenæringen. NHO Reiseliv har også støttet Sjøfartsdirektoratets foreslåtte miljø- og utslippskrav til cruise- og fergetrafikken i verdensarvfjordene, og mener samtidig at det er nødvendig at det kommer på plass et regelverk som gjelder alle norske fjordområder. Høringssvaret kan du lese her.
Det er samtidig viktig å oppnå målet om større spredning av cruisetrafikken gjennom året. Dette letter presset i høysesongen, utvider grunnlaget for landbaserte arbeidsplasser og mer verdiskaping og mer omsetning til lokal handelsstand. Flere av opplevelsene gjestene tilbys i land bør baseres på kollektivtransport og bysykler eller gange. Det øker bærekraften, og hindrer trafikkork og frustrasjon fra innleide busser.
NHO Reiseliv er tilhenger av landstrøm for skip, og mener det skjer en positiv utvikling her. Forhåpentligvis vil flere og flere havner i Norge i løpet av få år ha fullt ut funksjonelle landstrømanlegg. Her skriver Teknisk ukeblad om støtteordninger for landstrøm.
Et nøkkelord når det kommer til å sikre bærekraftig vekst i reiselivet generelt og cruisenæringen spesielt er tåleevne.
Hvor god kapasitet har hver enkelt destinasjon og hvilke konflikter ser vi i dag eller hvilke tiltak bør vi foreta oss for det eventuelt oppstår konflikt? Dette er spørsmål vi må stille oss selv.
Det er ingen grunn til at tre cruiseskip skal legge til kai på samme dag, når det ikke var noen anløp dagen før eller etter. Lokalpolitikerne må sammen med næringen finne gode løsninger som sprer byrden utover dagen, ukene og året. Det som fungerte i Bergen, trenger ikke være modellen for Ålesund eller Narvik, men det er behov for et godt rammeverk og mer samarbeid mellom næringen, havner og politikere.
Hvis en hver destinasjon gjennomfører en tåleevneanalyse og iveerksetter tiltak basert på denne defenisjonen fra FN. Vil det gjøre Norge til en bedre destinasjon å besøke for alle som ønsker å komme til dette lille landet vårt langt oppe i nord.
Reiseliv er en svært sesongavhengig næring. Vi som bor i Norge vet at alle sesongene i Norge har sin sjarm og sine unike opplevelser. Tromsø er et godt eksempel på en destinasjon som har klart å skape seg en posisjon som destinasjon vinter som sommer.
Det er viktig for næringen å utnytte skuldersesongen mye bedre. Helårsturisme sikrer arbeidsplasser og bolyst, så vel som inntekter til kommunekassene. Og det synes både på cruisenaløp, antall hotellovernattinger og hos destinasjonsselskapene i regionen.
tromsø er bare ett eksempel. Det er flere havner, spesielt sør for Trondheim, som får mesteparten av trafikken fra cruise. Vi må bli flinkere på å bruke hele landet. Kysten i nord er både klar for og ønsker mer trafikk. bedre såredning vil hjelpe havnene i sør med å bøte på overturismen, og vil også hjelpe havnene lenger nord med et stabilt reiseliv, året rundt.
Cruiseturistene er mindre lønnsomme enn andre besøkende. I en ringvirkningsanalyse Menon har gjort for NHO Reiseliv, er Innovasjon Norges Turistundersøkelse lagt til grunn for beregningene av forbruk i denne analysen. Her intervjues et stort antall reisende på forskjellige destinasjoner blant annet om hvor mye penger de har brukt på reisen.
Beregnet døgnforbruk for ulike segmenter vises i figuren. Vi ser at yrkesreisende bruker mest, og at nordmenn bruker litt mer enn utlendinger. Norske yrkesreisende i Bergen bruker ca. 2500 kroner per døgn. Cruisegjestene har det laveste forbruket. Det skyldes i hovedsak at de ikke bruker penger på overnatting, men de beregnes også å legge igjen mindre penger enn andre på alle forbrukskategorier unntatt opplevelser.
Dersom du arbeider i hotellnæringen i Norge, må arbeidsgiver betale (avhengig av hvor i landet du bor) 14,1 prosent i arbeidsgiveravgift og skatt på overskudd. Norske hotelleiere betaler også formuesskatt og har en moms på overnatting som er i europatoppen. NHO Reiseliv har i tillegg fått dokumentert at skatteinntektene fra de ansatte i reiselivsnæringen i Norge utgjør over 20 mrd. kroner. Konsum på norske hoteller, utløser i sin tur ei rekke avgifter til staten. Det gjør også at norske hoteller ligger høyt i prisnivå i global sammenheng. Dette gjør også norsk reiseliv er blant de mest produktive i verden. I motsetning til dette genererer ikke konsum om bord på et cruiseskip i en norsk fjord inntekter til staten.
En arbeidsplass i hotellnæringen gir dermed mer verdiskaping for Norge enn en arbeidsplass i cruisenæringen. For NHO Reiseliv er det viktig for at Norge bygger opp under verdiskaping i norsk reiseliv. Her kan du lese en kronikk av NHO Reiseliv Midt-Norges styremedlem Maud Haldorsen om bærekraftig forvaltning, hotelldrift og cruise.
NHO Reiseliv er kritisk til forslag til ny lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på cruiseskip i norske farvann, fordi det kan føre til flere negative konsekvenser for landbasert turistnæring.
Cruiseturister legger igjen minst penger på land og slipper ut mest CO2 av alle turistgrupper som kommer til Norge. – Vi må gjøre noe med de uakseptable utslippene fra cruise, sier NHO Reiseliv-direktøren
Vi kan ikke se at det nye forslaget bøter på de dramatiske konsekvensene som innføringen av norske lønns- og arbeidsvilkår for cruisebåter, vil ha for reiselivet langs kysten. Les vårt høringssvar her.
NHO Reiseliv støtter forslaget om å innføre nullutslippskrav i verdensarvfjordene. Men tiltakene må være effektive, overgangsperioden må romme flere biodrivstoff enn kun biogass, og konsekvensene for det landbaserte reiselivet må tas hensyn til.
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: