Det er viktig at offentlige innkjøpere ikke stiller strengere krav enn nødvendig. Innkjøpere bør samtidig være oppmerksomme på om det er mulig å dele opp kontrakter slik at også flere mindre bedrifter kan delta i konkurransen, eller åpne opp for at leverandørene kan gi deltilbud. Det kan gi økt konkurranse om oppdraget.
For reiselivsnæringen er det viktig at kontrakten deles opp i levering av rom/frokost og konferansetjenester. På den måten vil et hotell kunne gi deltilbud på kun rom/frokost eller kun konferansetjenester. Om tilbudet ikke deles opp, vil det i mange tilfeller ikke være mulig for frittstående hotell uten landsdekkende kjedetilknytning å konkurrere om levering av rom-/frokost- eller konferansetjenester.
Hotellveileder for offentlige innkjøpere av rom/frokost
Veilederen er laget av Sykehusinnkjøp og Statens innkjøpssenter i samarbeid med NHO og NHO Reiseliv. Arbeidet kom i gang etter at NHO reagerte på en konkurranse Sykehusinnkjøp lyste ut, hvor man stilte krav til at tilbyder hadde hotell i de fem største byene. Dette begrenset konkurransen fra 1000 aktører til 5. I etterkant ble man enige om å jobbe sammen for å legge til rette for fri konkurranse fremover, noe som resulterte i veilederen. Formålet er å tilrettelegge for at alle hotell, inkludert frittstående hotell og mindre hotellkjeder, skal kunne delta i alle offentlige anskaffelser av rom/frokost. Det skal være mulig å bruke flere av elementene av veilederen som en mal for å gjennomføre et innkjøp som sikrer bredest mulig konkurranse. Veilederen finner du her
I april 2019 ble det lagt frem en stortingsmelding om offentlige anskaffelser. Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser. Her blir innkjøp av hotell- og konferansetjenester nevnt flere steder, blant annet i kapittelet om å dele opp store kontrakter. Her blir det også vist til hotellveilederen som en god mal for å legge til rette for konkurranse.
Mer rettferdig innkjøp av konferansefasiliteter og opphold
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring – DFØ – har også satt i gang et pilotprosjekt for dynamisk innkjøpsordning med konferansefasiliteter- og opphold, hvor NHO og NHO reiseliv har blitt inkludert i planleggingsarbeidet. Dynamisk innkjøpsordning ofte kalt DPS, automatiserer avgjørelsen for anskaffelsen, ved at tilbyderne alt ligger i en database og hvor innkjøper kan legge inn sine kriterier til arrangementet og få opp det alternativet som i størst grad oppfyller kavene. Alle som er kvalifisert kan legges inn i databasen, og alle offentlige innkjøpere tilknyttet DFØs avtaler vil kunne benytte seg av avtalene. Dette vil også kunne regnes som en forenkling, da man kun må gjennom kvalifiseringsprosessen en gang for å legges inn i databasen. Les mer om dynamisk innkjøpsoprdning på anskaffelser.no
Se også: