Online travel agents (OTA) og bookingselskaper

NHO Reiseliv mener at alle Online Travel Agents må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt.

Siste nytt om saken:

Online Travel Agents, eksempelvis Booking.com, Hotels.com og Expedia, blir stadig mer populære, men skaper samtidig utfordringer for reiselivsbransjen.   

NHO Reiseliv mener at alle slike Online Travel Agents (heretter forkortet OTA) må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt. Dette vil gi bedriftene muligheten til å  tilby lavere priser direkte til gjesten. De vil også stå fritt til å vurdere, basert på egne preferanser og markedssituasjon, hvilke booking-kanaler de ønsker å satse på.

OTAene vil uavhengig av et slikt forbud fortsatt være en viktig bookingkanal, men samtidig bevares hotellenes frihet og kontroll over eget marked. Hvis ikke, er det en risiko for at hotellvirksomheten blir redusert til å en underleverandør av overnattingstjenester til OTAene.

NHO Reiseliv er kjent med at norske konkurransemyndigheter har fulgt utviklingen av reguleringen (både på nasjonalt og EU-nivå) av dette markedet i Europa, og således kjenner til at andre lands konkurransemyndigheter har gjort flere grep opp mot disse aktørene. NHO Reiseliv forventer at norske konkurransemyndigheter også tar tak i disse utfordringene i Norge.

Se også:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

  • Ole Michael Bjørndal
  • Fagdirektør næringspolitikk
  • Pressebilder

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake:

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: