Online travel agents (OTA) og bookingselskaper
NHO Reiseliv mener at alle Online Travel Agents må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt.
NHO Reiseliv mener at alle Online Travel Agents må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt.
NHO Reiseliv har lenge påpekt behovet for å innføre et forbud mot såkalte prisparitetsklausuler i avtaler mellom hoteller og internasjonale plattformselskaper. Nå har flere års kamp ført fram.
Flere reiselivsbedrifter opplever utfordringer med å få utbetalt utestående beløp fra bookinger gjennomført via Booking.com. Teknisk omlegging skal være årsak.
Politikerne kom med klare løfter og engasjerte utspill om blant annet turistskatt, alkoholreklame, OTAenes markedsmakt og innstramminger på innleie under reiselivsdebatten på Arendalsuka.
Denne uken møtte NHO Reiseliv næringsdepartementet for å få fortgang i arbeidet med å få på plass et forbud mot såkalte prisparitetsklausuler i Norge.
EU-lovgivere er enige om en avtale som begrenser markedsmakten til store internasjonale aktører som Booking.com. Det blir forbud mot såkalte smale prisparitetsklausuler som hindrer hotellene i å tilby en bedre pris i sine egne kanaler enn på booking-plattformen.
NHO Reiseliv mener at alle slike Online Travel Agents (heretter forkortet OTA) må ilegges et generelt forbud mot å bruke prisparitetsklausuler, slik at reiselivsbedriftene får beholde markedsmakten over sitt eget produkt. Dette vil gi bedriftene muligheten til å tilby lavere priser direkte til gjesten. De vil også stå fritt til å vurdere, basert på egne preferanser og markedssituasjon, hvilke booking-kanaler de ønsker å satse på.
OTAene vil uavhengig av et slikt forbud fortsatt være en viktig bookingkanal, men samtidig bevares hotellenes frihet og kontroll over eget marked. Hvis ikke, er det en risiko for at hotellvirksomheten blir redusert til å en underleverandør av overnattingstjenester til OTAene.
NHO Reiseliv er kjent med at norske konkurransemyndigheter har fulgt utviklingen av reguleringen (både på nasjonalt og EU-nivå) av dette markedet i Europa, og således kjenner til at andre lands konkurransemyndigheter har gjort flere grep opp mot disse aktørene. NHO Reiseliv forventer at norske konkurransemyndigheter også tar tak i disse utfordringene i Norge.
Se også:
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: