NHO Reiselivs valgkampsatsing er i gang

Publisert

Rom fullt av mennesker som se på en presentasjon, som holdes av en person i en stripete dressjakke

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, presenterer under et politikermøte i Stryn. Foto: NHO Reiseliv

Med drøyt 300 dager igjen til neste års stortingsvalg, er NHO Reiseliv i full gang med "den lange valgkampen". Les mer om våre hovedsaker – og hva du kan gjøre for å påvirke.

8. september 2025 går Norge til urnene. Om det blir Jonas eller Erna som skal sette sammen den neste regjeringen, er uvisst. Men det som er sikkert, er at NHO Reiseliv jobber for å få på plass god reiselivspolitikk. 

– De neste 10 månedene vil bli svært viktige. Det er nå vi legger grunnlag for hva slags reiselivspolitikk som skal føres de neste årene, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv Merete Habberstad. Foto: NHO Reiseliv

– I høst har vi vært på "politiker-turné" sammen med medlemsbedrifter og møtt politikere fra hele landet. Vi har presentert ferske ringvirkningsanalyser av reiselivets betydning i ulike regioner. Målet har vært å få vår viktigste saker inn i alle partiprogrammer, forklarer Habberstad.  

Reiselivet handler om hygge, bygge og trygge 

I månedene fremover blir det viktig å vise reiselivets betydning på flere områder.  

– Reiseliv handler ikke bare om hygge, det handler også om å bygge og å trygge, sier Habberstad, og utdyper:  

– Reiselivet gir arbeid til mange og viktige skatteinntekter til kommunene. I tillegg er restauranter, kafeer og kulturtilbud med på å bygge lokalsamfunn det ikke bare er attraktivt å besøke, men også godt å bo og leve i, sier hun, og påpeker at dette er viktigere enn på veldig lenge.  

– Verden er i endring og mange kommuner er truet av fraflytting, noe som gjøre at viktige nasjonale sikkerhets- og beredskapshensyn utfordres. Klimaendringer gir mer ekstremvær, og hotell har i flere områder måttet ta seg av innbyggere som har måttet evakuere. Fordi reiseliv skaper aktivitet og bosetting, blir næringens rolle i det norske totalforsvaret stadig mer betydningsfull, sier hun.  

Skatt og arbeid 

Fagdirektør for næringspolitikk Ole Michael Bjørndal sier mye vil dreie seg om skattepolitikk i tiden fremover.  

– Det handler både om å motarbeide at vi får turistskatt på hotell, og å jobbe for å fjerne formueskatten, slik at norsk eierskap ikke fortrenges til fordel for store utenlandske reiselivsgiganter, sier Bjørndal.    

Det handler både om å motarbeide at vi får turistskatt på hotell, og å jobbe for å fjerne formueskatten, slik at norsk eierskap ikke fortrenges til fordel for store utenlandske reiselivsgiganter, sier Bjørndal. Her under en reiselivsdebatt i Oslo. Foto: Visit Oslo

Arbeidslivspolitikk blir også viktig, påpeker politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering, Henrik Hamborg. 

– Reiselivet er en enorm sysselsettingsmotor, og trolig den viktigste inkluderingsarenaen i arbeidslivet. I en tid der stadig flere står utenfor arbeidslivet, er reiselivet en viktig del av løsningen. Men skal vi lykkes med å være denne inkluderingsarenaen, er vi avhengig av at arbeidsmarkedstiltakene i NAV tilpasses bedriftenes behov, sier han.  

I en tid der stadig flere står utenfor arbeidslivet, er reiselivet en viktig del av løsningen.

Henrik Hamborg, politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv

Reiselivets drømmekapittel

NHO Reiselivs valgkampprogram gir en oversikt over de aller viktigste politiske sakene for reiselivet fremover. Du kan lese hele valgkampprogrammet her.

Dette er saker der NHO Reiseliv vil slåss for gjennomslag i stortingsperioden 2025 – 2029: 

Sikre norsk eierskap. Den særnorske formueskatten på arbeidene kapital må fjernes, slik at norsk eierskap ikke fortrenges til fordel for utenlandske reiselivsgiganter. 

Reiseliv som eksportnæring. Gjennomføre eksportsatsingen på reiseliv med tiltakene som er foreslått i eksportstrategien inkludert støtte til markedsføring.

God besøksforvaltning.  Besøksbidrag må utformes treffsikkert, og ikke ramme det vi ønsker mer av - som overnatting på hotell og camping. Norge har i snitt 45 prosent ledig overnattingskapasitet på hotell. Opplevd overturisme er i stor grad tilknyttet vekst i cruise og bobilturisme. Lokale myndigheter må derfor sette grenser i forhold til lokal tåleevne. Forsøk med besøksbidrag må unntas overnatting på hotell og innrettes mot cruise og villcamping.

Innfør registreringsplikt på korttidsutleie så kommunen får oversikt over volum av slike utleieenheter i egen kommune, og hvor stor del av det lokale utleiemarkedet dette utgjør. 

Sikre norsk matkultur. Restaurantene er en viktig del av et sosialt levesett, fremmer lokale produkter og skaper mange arbeidsplasser. Serveringsmomsen må derfor settes til samme nivå som take away-momsen (15 prosent). Alkoholavgiftene må harmoniseres mot svensk nivå. 

Flere i jobb. Reiselivet er en sysselsettings- og inkluderingsmotor, som kan tilby meningsfulle jobber til mange flere. NAVs ordninger må tilpasses dette. Reglene i arbeidslivet må bli mer fleksible og tilpasses at reiselivet jobber når andre har fri.

Flere faglærte. Reiselivet vil trenge mer faglært arbeidskraft i årene som kommer, ikke minst kokker og servitører. Yrkesutdanningen må styrkes, og lærlingtilskuddet prisjusteres årlig. 

Gjennomgå regelverket for alkoholreklame for enklere vilkår for serveringsstedene.

Sikre tilgjengeligheten. Kollektivtransport må bli bedre tilpasset brukerne, både fastboende og tilreisende, samtidig må flybransjen i Norge ha konkurransedyktige rammebetingelser sammenliknet med våre naboland. 

Leiebilbransjen må, på lik linje med leasing, få momsfritak på korttidsutleie av elbil. Bransjen må også få like regler for tilbakeføring av moms, slik som foreslått for drosje.  

Bedre og samordnede tilsyn. Kontroll med reiselivet er viktig, men tilsyn må skje risikobasert og samordnet slik at belastningen på bedriftene står i forhold til gevinstene.  

Les mer i reiselivets drømmekapittel

Tre ting du kan gjøre for å påvirke 

NHO Reiseliv har mange engasjerte medlemmer. Vil du bidra til å få reiselivspolitikk inn i partiprogrammer og regjeringsplattform? Nå er tiden for å engasjere seg, og dette kan du som jobber i reiselivet gjøre:  

  • Bruk sosiale medier til å vise hvilke reiselivssaker som opptar deg. Publiser innlegg i egne kanaler og delta i diskusjoner.
  • Ta kontakt med oss – vi trenger de gode historiene (og vi elsker å snakke med medlemsbedrifter!)
  • Snakk med politikere der du bor – mange viktige politiske seiere starter med lokalt engasjement.

 

Reiselivets drømmekapittel: NHO Reiselivs valgkampprogram

Reiselivets drømmekapittel er NHO Reiselivs innspill til programkomiteene foran valget, og gir oversikt over sakene som NHO Reiseliv vil slåss for gjennomslag for, i stortingsperioden 2025 - 2029

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Stortingsvalget: Slik jobber NHO Reiseliv

  1. Lanserer reiselivets drømmekapittel for Stortingsvalget 2025

    Reiselivet har lyst, evne og mulighet til å være en sentral del av løsningen på utfordringene som Norge står overfor. Derfor må reiselivet ha en sentral plass i partiprogrammene for Stortingsvalget 2025, understreker NHO Reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: