Øyvind Frich fra Dombås driver sju serverings- og overnattingssteder. Han og familien har blant annet drevet Frichs Kafeteria i nærmere 75 år, og er svært oppgitt over dagens tilsynspraksis.
En ettermiddag i fjor høst kom tre sivilkledde politimenn på uanmeldt besøk på Frichs Kafeteria. Kontrollen var en del av en samkjørt utlendingkontroll i distriktet. Politiet fant ikke noe ulovlig hos Frich.
Reagerer
Bedriftseieren reagerer på politiets fremgangsmåte.
– Det er ubehagelig når det kommer politi inn på bakrom og kjøkken. Det er lite tilfredsstillende for ansatte og gjester, sier Frich til NRK.
Reiselivsbedrifter er underlagt 18 ulike tilsynsetater. Øyvind Frich er lei av å bruke tid og penger på å administrere tilsyn.
– Jeg bruker et halvt årsverk og flere hundre tusen kroner hvert år på å fylle ut skjemaer og sørge for at ting er i orden. Du mister litt respekten når du får mange vilkårlige tilsyn i løpet av et år. Det er krevende, sier Frich.
– Skal veilede og hjelpe
NHO Reiseliv ønsker et tilsynsvelde som i større grad veileder bedriftene.
– Vi opplever at det er behov for en kraftig kulturendring hos tilsynene. De må forstå at de skal veilede og hjelpe bedriftene, og ikke utføre razzia der det ser ut som om alle blir behandlet som kriminelle, sier direktør Kristin Krohn Devold til NRK.
Regjeringen: – Kan gjøre det mer målrettet
Regjeringen svarer slik:
– Tilsyn skal vi ha, men at vi kan gjøre det mer målrettet og samarbeide bedre mellom ulike tilsyn og departementer, det tror jeg vi har et stykke å gå på fortsatt, sier Lars Jackob Hiim, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, til NRK.
Se også: