Bakerlærlingen Silje Pedersen er en av de unge som forteller om sin hverdag i den nyeste sesongen av Smak deg frem. Foto: Smak deg frem
Tredje runde av rekrutteringskampanjen "Smak deg frem" lanseres i disse dager. NHO Reiseliv er en av initiativtakerne bak kampanjen, hvor målet er å vise mulighetene som ligger i utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag.
− For oss er det viktig å vise at videregående skole ikke handler om hva du blir, men heller om hva du lærer. Gjennom Smak deg frem-filmene viser vi frem den viktige kompetansen og de ettertraktede egenskapene de unge får ved å velge nettopp Restaurant- og matfag – og det er ikke rent få, sier politisk rådgiver på kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv, Henrik Hamborg.
Filmer som når ut til unge
Filmene i Smak deg frem-universet består av korte episoder der unge selv forteller om sin skole- eller jobbhverdag. Hver film viser hverdagen til elever, lærlinger og unge fagarbeidere som har valgt ulike retninger innen Restaurant- og matfag, og gir et ærlig innblikk i hva du lærer.
Dette er tredje året NHO Reiseliv drar i gang Smak deg frem-kampanjen. Smak deg frem-universet ble først lansert i 2020, og i fjor ble filmene i kampanjen sett nesten 6 millioner ganger i sosiale medier. Samtidig har søkertallene til Restaurant- og matfag stabilisert seg etter flere år med fallende tall.
− Kampanjen viser at en utdanning innenfor restaurant- og måltidsbransjen vil gi kompetanse innen blant annet bærekraft, ledelse, samarbeid, kreativitet og kommunikasjon. Dette er kompetanse man trenger i nærmest alle yrker. I tillegg er det en fordel med vår bransje at du kommer raskt ut i jobb og begynner å tjene dine egne penger, for å nevne noe, sier Hamborg.
NHO Reiseliv bygget opp Smak deg frem i 2020, og har siden den gang fått med mange sentrale samarbeidspartnere i prosjektet. Prosjektet gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM). Prosjektet har dessuten fått midler fra Landbruks- og matdepartementet (LMD) til oppstart av en av flerårig kampanje. Også departementet er opptatt av rekruttering til mat- og måltidsbransjen.
− Det er veldig positivt at vi nå er flere aktører som står sammen om denne kampanjen og satsningen. Det betyr at vi kan gjennomføre flere tiltak og forhåpentlig få flere med oss inn i restaurant- og måltidsbransjen. Smak deg frem har blant annet utviklet en verktøykasse som vil komme skoler og opplæringskontor til gode, forteller Hamborg.
Sikker arbeidsplass
NHO Reiseliv håper en større bevissthet rundt hva man faktisk lærer på Restaurant- og matfag vil tiltrekke seg flere søkere fremover.
− Kompetansen man sitter igjen med er bred, og skulle en finne ut at man ikke ønsker å jobbe som kokk- eller servitør likevel, har man uansett tilegnet seg relevant kompetanse. Jeg håper flere vil gi restaurant- og matfag en sjanse, sier Hamborg.
Og de som satser på en karriere innen mat- og måltidsbransjen er nærmest sikret jobb i fremtiden.
− Bransjen har et stort behov for faglært arbeidskraft. Med papirer fra Restaurant- og matfag har du store karrieremuligheter innen hotell- og serveringsbransjen ikke bare i Norge, men i hele verden, sier Hamborg.