Hedda Leversen Larsen (20) jobber som sjømathandler på Fisketorget i Stavanger. Hun er en av mange du blir nærmere kjent med i NHO Reiselivs kampanje for å bidra til økt rekruttering til Restaurant- og matfag. Foto: Smak deg frem.
NHO Reiseliv viderefører Smak deg frem-kampanjen som ble lansert i fjor. Nytt i år er at kampanjen inngår i et nasjonalt samarbeidsprosjekt, med utvidet innhold og flere partnere. Målet med satsingen er å vise frem de spennende mulighetene og fortrinnene du får med en utdannelse innen Restaurant- og matfag.
— Det er gledelig å kunne meddele at rekrutteringskampanjen Smak deg frem har startet å rulle for andre gang. Budskapet til kampanjen er at "det ikke handler om hva du blir, men hva du lærer", sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv.
Med stengte grenser, permitteringer –, som har gjort at folk har søkt seg til andre bransjer – og mindre tilgang til europeiske sesongarbeidere har reiselivsnæringen opplevd mangel på arbeidskraft. Samtidig har søkertallene til Restaurant- og matfag på videregående skole vært fallende i flere år.
— Selv om vi har sett en oppgang i søkertall for skoleåret 21/22, er vi opptatt for av innsøkingen til faget i årene fremover også i lys av pandemien. Det er et stort behov etter flinke folk i bransjen nå. For å styrke rekrutteringen og søkertallene til Restaurant- og matfagene ble denne kampanjen til. Det var utvalget som ble satt ned av Landbruks- og matdepartementet, som kom opp med 24 forslag til hvordan rekrutteringen kunne styrkes. En nasjonal kampanje var ett av tiltakene, forteller Hamborg.
I det reviderte nasjonalbudsjett for 2021, har regjeringen satt av 2 millioner kroner til oppstart av den nasjonale kampanjen som skal vare frem til 2023. I tillegg går samarbeidspartnerne i prosjektet inn med midler.
Resultatene fra fjoråret var meget gode med om lag 800.000 visninger, ifølge Hamborg.
— Årets kampanje skal fortsette med å vise frem hele bredden i utdannings- og arbeidsmuligheter med alle sine elleve fagretninger, hvor målgruppen først og fremst vil være skoleelever, foresatte og skolene med sine karriereveiledere og faglærere i mat og helse og utdanningsvalg.
Hamborg understreker at de som velger å starte på Restaurant- og matfag nå, vil oppleve mangfoldige bedrifter over hele Norge stå klare til å ønske unge folk velkommen med på laget ved endt utdanning.
— For selv om koronapandemien har gjort det tøft for mange aktører i bransjen, skal vi reise oss igjen. Og vi skal fortsette den utrolige veksten vi så før pandemien kom. Men da trenger vi flere folk med på laget. Vi håper ungdommen vil smake seg frem og velge en av de mange spennende karrieremulighetene i mat- og måltidsbransjen. En utdanning i Restaurant- og matfag gir dessuten en rekke universelle egenskaper og kunnskap som åpner dører til mange andre yrkesmuligheter, legger han til.
Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Sjømat Norge, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).
— Det at alle vi går sammen om denne satsingen betyr at vi kan nå ut bredere og at vi kan gjennomføre flere tiltak. Det er viktig å understreke at denne kampanjen kommer i tillegg til de regionale og lokale tiltakene, som også er veldig viktige. Utover en nasjonal markedsføringskampanje, skal prosjektet blant annet utvikle en verktøykasse som vil komme både skoler og opplæringskontorer til gode, sier Hamborg som håper kampanjen vil bidra til å inspirere flere til å velge Restaurant- og matfag på videregående.
Mat- og måltidsbransjen er en næring i endring. Det er viktig og spennende, og det betyr at du kan være med å finne frem til nye og mer bærekraftige løsninger for bransjen og fremtiden.