Til venstre Øystein Kvåle, opplæringsrådgiver i opplæringskontoret, Steinar Iversen, daglig leder for opplæringskontoret, Cathrine og Erlend til høyre. Foto: NHO Reiseliv
Styret i NHO Reiseliv Midt-Norge har delt ut midler til to aktører i Trøndelag som jobber godt med rekruttering til bransjen.
Strinda vgs. avdeling Restaurant- og matfag har tre prosjekter som det gis støtte til: "Vi dekker til fest", "Ung restaurant" og "Pop up Restaurant- og matfag". Opplæringskontoret i Trøndelag får midler til sitt digitale prosjekt som har som mål å styrke omdømmet til bransjen.
Cathrine Stadsvik, styreleder i NHO Reiseliv Midt-Norge roser de to aktørene:
− Strinda vgs med Geir i spissen gjør en formidabel jobb med å rekruttere ungdom til Restaurant- og matfag i Midt-Norge. Mange av Norges aller beste kokker og servitører har startet her og gjort kometkarriere i etterkant, sier Stadsvik.
− Sammen med en rekke medlemsbedrifter tar Opplæringskontoret ansvar for utdanning av lærlinger i fagene kokk, servitør, ernæringskokk og reiseliv. Med et mål om å trygge læringsmiljøet, samt bidra til kompetanseheving og rekruttering inn i bransjen, er Opplæringskontoret der både for lærlingene og bedriftene, fortsetter Stadsvik.
En fantastisk julegave
− Denne støtten betyr svært mye for oss, og betyr at vi kan forlenge perioden vi lanserer i sosiale medier, noe som gjør at vi når enda flere ungdommer. Vi vil igjen takke Stiftelsen for Forskning og Utvikling i Hotell- og Restaurantnæringen i Midt-Norge for en fantastisk gave nå rett opp under julen, sier Steinar Iversen, daglig leder for opplæringskontoret i Trøndelag.
Geir Rune Larsen, avdelingsleder og ansvarlig for prosjektene ved Strinda avd. Restaurant- og matfag er også svært takknemlig for støtten:
−For oss betyr det utrolig mye å få anerkjennelse for et kontinuerlig rekruttering- og omdømme-arbeide gjennom 15 år. Midlene kommer svært godt med i satsingen på våre tre målrettede rekruttering- og omdømme prosjekter. En ting er sikkert, rekruttering- og omdømmebygging går ikke over.
Har delt ut en halv million til rekruttering
Styret, via Stiftelsen for Forskning og Utvikling i Hotell- og Restaurantnæringen i Midt-Norge, gir begge prosjektene 75.000 kroner hver. I tillegg ble det delt ut 100.000 kroner til NM for servitører og kokker i september. Og i fjor delte de ut 250.000 kroner til Geitmyra avdeling Credo (opplæring av barn).
−Hotell og restaurantbransjen har et skrikende behov for fagarbeidere og har hatt det over lengre tid. Styret har derfor rekruttering høyt på agendaen, og har det siste året delt ut til sammen en halv million kroner som skal gå til arbeid og prosjekter som fremmer rekruttering, sier Stadsvik.
Om prosjektene
"Vi dekker til fest": Et omdømme- og rekrutteringskonsept utviklet av Geir-Rune Larsen i 2009 ved Restaurant- og matfag på Strinda vgs. Målet er å gi ungdom opplevelser og erfaringer med mat, matlaging og måltider. Arbeidet med lokal mat og kultur skal skape en identitet som forteller ungdom noe om hvor man kommer fra og hvilke råvarer som hører hjemme i vårt nærområde Midt-Norge.
“Ung restaurant”: 6 elever fra 10.trinn fra 10 ungdomsskoler får en drømmedag på 10 av Trondheims beste restauranter/hoteller. Denne dagen skal de konkurrerer om beste forberedelser, råvarekunnskap og gjennomføring av en 3-retters middag. Skolene/restaurantene konkurrerer mot hverandre, og det skal kåres en vinner skole/bedrift.
"Pop up Restaurant- og matfag": 15 elever fra 10.trinn fra 10 ungdomsskoler får en drømmedag sammen med 8 av byens beste restauranter. Kokker, servitører og lærlinger fra Le Bistro, Restaurant Troll, Clarion Hotel Trondheim, Britannia Hotel, Restaurant Emilies Eld, Geitmyra - Credo, Spontan vinbar og To-rom og kjøkken vil være lærere og inspiratorer denne dagen.
Omdømmeprosjekt: Rekrutterings- og omdømmeprosjekt til Opplæringskontoret for Hotell og Restaurantfag i Trøndelag er en langsiktig satsning med mål om å øke rekrutteringen inn til Restaurant- og matfag, samt å skape et positivt omdømme om bransjen. Sosiale medier blir brukt som en kanal for å nå ut til både ungdom og foreldre.
Flinke fagfolk er en forutsetting for at Norge fortsatt skal vokse som reiselivsdestinasjon. NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre riktig og nok arbeidskraft til norsk reiselivsnæring.
Tredje sesong av rekrutteringskampanjen lanseres i disse dager. NHO Reiseliv er en av initiativtakerne bak Smak deg frem, hvor målet er å vise mulighetene som ligger i utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag.
Vi er sjokkert over det høye nivået regjeringen legger opp til. Turistskatten som regjeringen foreslår, sender en ny skattebombe til både næringen og nordmenn på norgesferie.