Landskonferansens kompetansepris til Geitmyra Matkultursenter for barn

Publisert

Tre mennesker som står oppstilt foran en pressevegg og som har vunnet en pris.

Her tildeles Geitmyra Matkultursenter for barn årets kompetansepris under Landskonferansen for Restaurant- og matfag. Foto: NHO Reiseliv

Geitmyra Matkultursenter for barn vant årets kompetansepris: – Det er helt avgjørende at vi satser på barn og unge hvis vi skal ha rekruttering til matproduksjon, servering og reiseliv.

Kompetanseprisen deles ut til en person eller virksomhet som har utmerket seg på en positiv måte i sitt kompetansearbeid og/eller jobbet positivt med rekruttering til mat- og måltidsbransjen. I år var det Geitmyra Matkultursenter for barn som gikk av med seieren. 

– Det er helt avgjørende at vi satser på barn og unge hvis vi skal ha rekruttering til matproduksjon, servering og reiseliv. Denne prisen er ikke en pris fordi vi har gjennomført – den er en pris som markerer starten på arbeidet vi alle skal gjøre, sier Andreas Viestad, fagansvarlig og grunnlegger av Geitmyra.  

Det var en samlet jury som stod bak avgjørelsen, som i år hadde lagt særlig vekt på noen utvalgte områder: synliggjøring og rekruttering; matglede og kunnskapsformidling; og arbeidskraft, bærekraft og skaperkraft.  

– Geitmyra Matkultursenter for barn har siden 2011 jobbet målrettet med å øke kunnskapen for norsk mat og matproduksjon, og ikke minst gitt mange barn og unge praktisk erfaring med det som er en fantastisk bransje og næring. De er verdige vinnere av denne prisen og det er gledelig å høre at de vil bruke prisen til å fortsette dette gode arbeidet, sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv.  

Hamborg satt i juryen sammen med blant annet Espen Lynghaug, spesialrådgiver i kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og drikke, som også er overbevist om at de har utropt riktig vinner:  

– Matindustrien er opptatt av at de nye forbrukerne har kunnskap om hvordan man kan lage sunn og god mat av gode råvarer. Geitmyra bidrar på en forbilledlig måte til begge deler, sier Lynghaug. 

Kine Bekkengen, underviser og prosjektleder ved Geitmyra, mener at nettopp kunnskap og praktisk erfaring er nøkkelen for å skape interessen blant de unge:  

– Målet er å gi informasjon og spre kunnskap om matfaglige retninger på en praktisk og inspirerende måte. Vi skal la ungdom få følelsen av å være med i åkeren, i fjøset, på kjøkkenet og på fiskemottaket. Det handler om å gi ungdom kunnskap nok til å ta selvstendige valg og det handler om å framsnakke bransjen.  

En viktig integreringsarena  

I sin begrunnelse trakk juryen frem arbeidet rettet mot barn og unge med kort botid i Norge. Henrik Hamborg i NHO Reiseliv mener dette viser hvordan næringen også er en integrerings- og inkluderingsmotor, og legger til: 

– Geitmyra har vært – og er – fantastiske ambassadører for hele næringen. Ikke bare har de funnet en suksessoppskrift som skaper engasjement og matglede i tidlig alder, men de har også hatt særlig fokus på en gruppe barn og unge som ofte kan bli stående litt utenfor i samfunnet, og har dermed også blitt en viktig integreringsarena.  

Skaper fremtidens arbeidskraft 

Blant Geitmyras egne juniorkokker var begeistringen stor da årets vinner ble utropt:  

– Jeg er veldig glad! Denne prisen er til alle som gir oss muligheten til å lære om matbransjen og om hvilke muligheter som finnes, sa Hadia, en av juniorkokkene på Geitmyra Matkultursenter For Barn, da hun fikk vite at Geitmyra hadde vunnet årets kompetansepris.  

Merete Helland, kurs- og kompetanseansvarlig i Norsk Nytelses- og Næringsmiddelarbeider, som også satt i juryen, håper at dette engasjementet vil utvikle seg til fremtidens arbeidskraft:  

– Vi er veldig glade for å kunne gi denne prisen til Geitmyra. Hver dag gjør de en viktig jobb med å formidle matglede og kunnskap, og kanskje vekkes det en interesse for mat hos barna som gjør at vi en dag ser noen av dem i mat- og måltidsbransjen, avslutter Helland.  

Om Geitmyra Matkultursenter for barn  

Geitmyra er en ikke-kommersiell stiftelse som jobber for å lære så mange barn og unge som mulig å bli glade i mat som gjør dem godt, gjennom skoleundervisning, kurs og åpne arrangementer. Det første senteret ble etablert i Oslo i 2011, men har siden vokst med tre sentre i henholdsvis Kristiansand, Trondheim og Ringsaker. 

Om LKRM og Kompetanseprisen  

Landskonferansen for Restaurant- og matfag (LKRM) er et samarbeid mellom ulike aktører fra arbeidslivet, som alle jobber målrettet med kompetanse og for å heve anseelsen og rekrutteringen til restaurant- og matfagene. Kompetanseprisen skal stimulere til økt innsats, interesse og publisitet innen området opplæring og kompetanse. Prisen kan gis til en virksomhet eller en person som har utmerket seg i sitt kompetansearbeid og/eller jobbet positivt med rekruttering til mat- og måltidsbransjen.  

Juryen består av: NHO Reiseliv; NHO Mat og Drikke; NHO Service og Handel; Norsk Næring- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund; Norske Kokkers Landsforening; Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og matfag; Baker- og Konditorbransjens Landsforening; Fellesforbundet; Hovedorganisasjonen Virke.  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Utdanning og kompetanse

Flinke fagfolk er en forutsetting for at Norge fortsatt skal vokse som reiselivsdestinasjon. NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre riktig og nok arbeidskraft til norsk reiselivsnæring.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: