Slik jobber NHO Reiseliv for campingbransjen
Larkollen Camping, Østfold.
NHO Reiseliv er campingbedriftenes viktigste støttespiller når det gjelder kvalitetssikring, utvikling og målrettet markedsføring.
Larkollen Camping, Østfold.
NHO Reiseliv er campingbedriftenes viktigste støttespiller når det gjelder kvalitetssikring, utvikling og målrettet markedsføring.
Campingnæringen er i stor vekst. Mange campingplasser har oppgradert sine anlegg og tilbyr utleiehytter av høy standard. Campingbedriftene har god standard på sanitæranlegg og øvrige fasiliteter, og trekker til seg stadig nye kundegrupper.
Om lag 400 campingbedrifter er medlem i NHO Reiseliv. For at campingnæringen skal fortsette å vokse og tilby gjestene uforglemmelige campingopplevelser, er det viktig at rammebetingelsene for bransjen reflekterer behovene i bransjen. Derfor jobber NHO reiseliv og campingadelingen målrettet for å fremme viktige saker for campingnæringen:
NHO Reiseliv følger bransjen tett og publiserer jevnlig oppdatert statistikk om campingbransjen. Dette gir oss verdifull innsikt og gode argumenter når vi møter lokale og sentrale myndigheter for å fremme viktige saker på vegne av våre medlemmer i campingbransjen.
Flere tall og nøkkelstatistikk for campingnæringen finner du i årsrapporten for norsk campingbransje her.
Se også tall og fakta om reiselivsnæringen
Campingavdelingen i NHO Reiseliv kvalitetssikrer norske campingbedrifter gjennom klassifisering og årlige kontroller etter nordiske stjernekrav. NHO Reiseliv tilbyr også målrettet markedsføring av campingbedrifter mot norske og utenlandske turister gjennom Norsk Camping Guide, bookingportalen Camping.no og campingkortet Camping Key Europe.
Sammen med Norsk Turistutvikling koordinerer NHO Reiseliv et nasjonalt nettverk for campingnæringen hvor 60 bedrifter deltar. Målet med nettverksprosjektet er å skape mer samhandling i næringen, bedre den teknologiske infrastrukturen, utvikle kompetansen og skape muligheter for bedre lønnsomhet.
NHO Reiseliv jobber også for at campingbedriftene skal bidra til bevaring av natur, kultur og miljø gjennom miljøsertifiseringsordningen Green Key, en ordning som er spesielt tilrettelagt for den norske campingnæringen. Videre er NHO Reiseliv med i Nordisk Campingråd, et fellesskap med campingorganisasjonene i Sverige, Danmark og Finland, og i EFCO & HPA , et campingsamarbeid med 21 land i Europa.
NHO Reiseliv gjennomfører to campingkonferanser i året, en på våren og en på høsten.
Vårkonferansen arrangeres på Kiel-ferga Color Fantasy i mars, og er årets største og viktigste møteplass for campingbedrifter og leverandører. Konferansen er en arena for å få faglig oppdatering, nye ideer, svar på spørsmål og mulighet til å treffe bransjekolleger til frisk debatt og meningsutveksling.
Høstkonferansen finner sted i oktober, og gjennomføres på ulike steder i landet hvert år. Innholdet i konferansen bestemmes ut fra satsingsområdene til det nasjonale campingnettverket, men handler overordnet om hvordan næringen kan øke verdiskapingen og heve omdømme og attraktivitet gjennom gode opplevelser og bærekraft.
Campingavdelingen i NHO Reiseliv har i tillegg ansvar for administrasjon og gjennomføring av autorisasjonsordningen som kvalitetssikrer driften av norske turistkontor.
Se også:
Campingbransjen bidrar til verdiskaping, aktivitet og arbeidsplasser i alle landets fylker. Les høydepunktene og last ned rapporten “Økonomisk analyse av Campingbransjen i Norge” her.
Det haster med å få på plass mer saksbehandlingskapasitet eller høyere prioritering av Naturskadeordningen i Landbruksdirektoratet. Uten fortgang vil bedriftene som ble rammet av ekstremværet Hans, bli dobbelt lidende.
1. januar 2022 trer nye regler for camping og brannsikkerhet i kraft. Her finner du spørsmål og svar på hvordan du oppfyller kravene.
Kiel-fergen 11. 13 mars
Campingkonferansen i 2024 blir en happening du ikke vil gå glipp av.
—Vi ber om at staten betaler tilbake en liten del av pengene staten har tjent på bedriftenes skyhøye strømregning, sier Krohn Devold.
Regjeringens turistskatt kan gi økt villcamping og større press på natur og lokalsamfunn, advarer campingbransjen og NHO Reiseliv.
Ny rapport viser at campingbransjen omsatte for 3 milliarder kroner i 2022. Bransjen spås høy vekst i årene som kommer, som er gode nyheter for norsk reiseliv.