-
Booking.com fjerner alle prisparitetsklausuler
NHO Reiseliv har lenge påpekt behovet for å innføre et forbud mot såkalte prisparitetsklausuler i avtaler mellom hoteller og internasjonale plattformselskaper. Nå har flere års kamp ført fram.
-
Praksisbrevet
Praksisbrevet er en ordning hvor elever med motivasjonsvansker tilbys en fag- og yrkesopplæring med større andel praksis de to første årene. De to siste årene inneholder mer teori.
-
Uttalelse i forbindelse med søknad om godkjenning av ny videregående skole i Oslo, etter privatskoleloven
Brevet ble sendt til Utdanningsdirektoratet den 17.10.14 og inneholder følgende:
-
Reiselivet er løsningen
Klima, helse, jobbskaping: Vi står ovenfor en rekke, store samfunnsutfordringer som vil prege den politiske agendaen de neste årene. Reiselivet kan være en del av løsningen på utfordringene.
-
Norsk reiseliv valgt som en av regjeringens eksportsatsinger
Næringsministeren annonserer at reiselivet blir en av regjeringens eksportsatsinger. En viktig anerkjennelse, understreker NHO Reiseliv-direktøren.
-
Brenner for destinasjonsutvikling: Sluttet som journalist for å starte opp et familiehotell i bygda
Med en stor drivkraft for destinasjonsutvikling, flyttet Tone Rønning Vike fra Bergen til fredfulle Aurlandsdalen for å starte opp boutiquehotellet 29|2 Aurland. Hun mener reiselivet vil forhindre fraflytting, skape bolyst, drivkraft og destinasjonsutvikling i Norge.
-
Reiselivet som klimaløser
Klimakrisen er vår største utfordring. Norge skal kutte sine utslipp med minst 50 prosent innen 2030. Reiselivet skal være en del av næringslivet myndighetene satser på fordi reiseliv vil lykkes med å redusere utslipp samtidig som næringen vokser og skaper arbeidsplasser.
-
Samferdsel
NHO Reiseliv ønsker samferdselstiltak som bidrar til videre vekst i reiselivsnæringen. Det må være større grad av samordning mellom regjeringens samferdsels- og reiselivspolitikk.
-
Smilefjesordningen
1. januar 2016 innførte Mattilsynet smilefjesordningen som gjelder for store deler av serveringsbransjen. Det er viktig at ordningen evalueres fortløpende, og justeres basert på tilbakemeldinger fra næringen.
-
Mattilsynet i gang med smilefjes
Fra 1. januar 2016 gir Mattilsynet smilefjes når de er på tilsyn ved norske serveringssteder.