Besøksforvaltning
God besøksforvaltning gjør det mulig å finne balansen mellom besøkende og lokalsamfunn, slik at både besøkende og fastboende får gode opplevelser. Besøksforvaltning må derfor stå sentralt i destinasjonsutvikling.
God besøksforvaltning gjør det mulig å finne balansen mellom besøkende og lokalsamfunn, slik at både besøkende og fastboende får gode opplevelser. Besøksforvaltning må derfor stå sentralt i destinasjonsutvikling.
Reiselivet skaper arbeidsplasser, skatteinntekter og levende lokalsamfunn, men god planlegging og forvaltning er en forutsetning for å sikre en balansert utvikling. Derfor bør alle alle destinasjoner ha en strategi for besøksforvaltning som legger til rette for et bærekraftig og helhetlig reiseliv.
• Igangsette et pilotprosjekt med besøksbidrag i regioner som opplever perioder med stort besøkstrykk for å teste treffsikre og bærekraftige løsninger.
•Undersøke destinasjoners tåle- og trivselsgrenser som gjør det mulig å sikre balanse mellom turisme og lokalsamfunn, slik at både besøkende og fastboende får gode opplevelser.
• Innføre en registreringsplikt for korttidsutleie for å sikre oversikt over omfang, beredskapsbehov og skattegrunnlag.
• Regulere villcamping og bobilovernatting utenfor campingplasser for å sikre en bedre balanse mellom besøkende og lokalsamfunnet.
NHO Reiseliv mener det er viktig med god balanse i reiselivet mellom de som bor på en destinasjon, og de som besøker den. Vi mener derfor at det bør defineres grenser som sier noe om hvor mange besøkende en destinasjon kan ta i mot, uten at det går på beskostning av trivselen til de som bor der.
Regjeringen har foreslått en turistskatt på overnatting som en mulig løsning på utfordringer med stort besøkstrykk enkelte steder i Norge.
NHO Reiseliv mener at en skatt på overnatting ikke vil løse utfordringene, men heller svekke konkurransekraften til norske reiselivsbedrifter og gjøre det vanskeligere å drive utenfor høysesong.
Et godt sted å bo er et godt sted å besøke. NHO Reiseliv mener derfor at man i heller bør se på hvordan besøkstrømmene skal styres på en smart måte. Dette vil kunne sikre investeringer i lokal infrastruktur og styrke samarbeidet mellom myndigheter og næringsliv for å skape attraktive, bærekraftige reisemål.
Reiselivsnæringen er en sentral aktør i lokalsamfunn og har innsikt i besøkendes behov og adferd og må inkluderes i besøksforvaltningsarbeidet. Involvering av næringen i reisemålsutviklingen gir mulighet for å identifisere og løse potensielle konflikter mellom lokalbefolkning og turister.
Dette inkluderer å forebygge overbelastning og redusere negative konsekvenser. Næringens deltakelse sikrer en bedre koordinering mellom reiseliv og lokale myndigheter og kan bidra til utviklingen av mer treffsikre tiltak for god besøksforvaltning.
Økt turisme gir muligheter og større ansvar.
Det finnes mange løsninger for fellesgodefinansiering som er bedre egnet for å skape et bærekraftig reiseliv, enn turistskatt på overnatting.