Kontanter i reiselivet
Ekebergrestauranten. Foto: Per Sollermann. Foto: Per Sollerman
NHO Reiseliv mener at bedrifter skal ha mulighet til å si nei til kontanter som betalingsmiddel på samme måte som de kan velge å si nei til kort.
Ekebergrestauranten. Foto: Per Sollermann. Foto: Per Sollerman
NHO Reiseliv mener at bedrifter skal ha mulighet til å si nei til kontanter som betalingsmiddel på samme måte som de kan velge å si nei til kort.
Færre kontanter vil bidra til å redusere svart omsetning. Ved å redusere den svarte omsetningen vil staten få økte skatte- og avgiftsinntekter. Naturligvis er det mulig å unndra penger ved bruk av kort også, men det er vanskeligere enn med kontanter.
Færre kontanter vil gi økt trygghet for de ansatte. Av de som håndterer kontanter, svarer en av fem at de har følt seg utrygg i jobben på grunn av kontanthåndtering eller oppbevaring av kontanter. Hvis en bedrift ikke oppbevarer kontanter, er det rimelig å anta at ansatte vil føle seg tryggere.
Færre kontanter vil forenkle hverdagen for bedriftene. Det vil innebære mindre administrasjon gjennom kasseoppgjør, veksling og lignende.
I Sverige og Danmark er det andre, og strengere regler, som gjør at butikkene kan kreve at kundene betaler med kort. Slik er reglene for kontantnekt i Sverige og Danmark (dinside.no)
NHO Reiseliv mener at dersom det på forhånd gjøres klart ved skilting eller liknende, så har gjesten akseptert en avtale om at betaling må finne sted med kort og ikke kontanter. Vi viser her til artikkelen "Rett til å betale kontant?" i Lov og Rett nr.9 2019 av jusprofessor ved universitetet i Bergen Hans Fredrik Marthinussen.
Artikkelen gjør en grundig gjennomgang av eksisterende rett på dette området, og viser at det på forhånd kan inngås avtaler om at det senere oppgjør av pengekrav kan kun gjøres med kort og ikke kontanter.
Marthinussen skriver imidlertid at forbrukeren har rett til å gå fra en avtale om kun kort og krever å betale kontant. Denne retten springer ut ifra om tjenesten er forhåndsbetalt eller ikke. Dersom tjenesten skal forhåndsbetales, kan bedriften kreve at oppgjøret kun gjøres med elektronisk betaling og forbruker kan ikke kreve å betale dette kontant. Typiske eksempler på dette er Cutters og McDonald's.
Dersom tjenesten ikke er forhåndsbetalt, slik som på en restaurant hvor man betaler etter at gjesten har konsumert måltidet, kan gjesten i egenskap av å være forbruker kreve å betale med kontanter.
Svært mange av våre medlemmer som har valgt å bli "kontantfrie" har løst dette ved at de har et sted på bedriften hvor gjesten kan betale med kontanter. For eksempel, om gjesten på et hotell som er kontantfritt ønsker å betale med kontanter for drikke i baren, kan hotellet ta betalt for dette i resepsjonen eller dertil egnet sted. Dette er et reelt eksempel fra en medlemsbedrift som løser dette slik, og som ikke har opplevd noen utfordringer med en slik løsning. På samme vis kan en restaurant ha et sted på bedriften hvor kontant oppgjør kan finne sted.
Skillet mellom å kunne kreve å betale med kontant eller ikke, går mellom forbruker og næring. En bedrift kan med andre ord kreve at oppgjør fra en annen næringsdrivende skal gjøres elektronisk, enten i form av kort eller overføring til konto. Her skilles det heller ikke mellom forhåndsbetaling eller ikke. For eksempel hvis en bedrift bestiller en konferansepakke, kan hotellet alltid kreve elektronisk betaling.
Stortinget har forkastet et lovforslag fra Senterpartiet som ville gjort det vanskeligere for bedrifter å si nei til kontanter. NHO Reiseliv er godt fornøyd med vedtaket.
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet at tips til ansatte skal behandles på lik linje med lønn. Konsekvensen kan bli tipsforbud i deler av bransjen, frykter NHO Reiseliv.
NHO Reiseliv mener forslaget om forbrukers rett til å betale med kontanter går imot en klar utvikling ei samfunnet.
Brevet ble sendt til Finansdepartementet 22.04.16 og inneholder følgende:
Brevet ble sendt til Finansdepartementet 11.04.16 og inneholder følgende:
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: