Serveringsmoms
29|2 Aurland. Foto: Montag. Foto: 29|2 Aurland | Montag
Serveringsmoms på 25 prosent, samtidig som momsen på mat kjøpt på butikk og take-away er 15 prosent, oppleves som urettferdig og konkurransevridende.
29|2 Aurland. Foto: Montag. Foto: 29|2 Aurland | Montag
Serveringsmoms på 25 prosent, samtidig som momsen på mat kjøpt på butikk og take-away er 15 prosent, oppleves som urettferdig og konkurransevridende.
NHO Reiseliv mener næringsmidler må behandles likt når det gjelder merverdiavgift, uavhengig av restaurantens eller serveringsstedets innretning. Det vil sikre like konkurransevilkår for aktører innen matsalg, og samtidig forenkle avgiftssystemet for både næringsliv og forbruker.
NHO Reiseliv har lenge kjempet for å få reversert dette skillet, slik at satsene blir harmonisert for servering, takeaway og mat i butikk.
Gjester som spiser på restaurant, betaler 25 prosent merverdiavgift. Gjester som i stedet velger å ta maten med seg, betaler 15 prosent merverdiavgift. Dette momsskillet ble innført i 2001.
Sverige gjennomførte en harmonisering av momssatsene på mat til 12 % i 2012, og kunne dokumentere 10.000 nye arbeidsplasser og nesten 500 nye bedrifter i serveringsbransjen ila to år.
Reiselivet har en svært god evne til å gi personer som har ramlet utenfor arbeidslivet nye muligheter til jobb. Derfor er en slik endring av momsen også et godt grep for å redusere utenforskapet og belastningen på offentlige budsjetter.
En harmonisering av dette nivået vil også avhjelpe serveringsbedriftenes svært krevende likviditetssituasjon pga økning i strøm og råvarepriser, men dette er et underordnet poeng. Satsen bør harmoniseres uansett for å likestille nivåene og å ikke straffe dem som skaper ekstra arbeidsplasser gjennom servitører og lokaler.
Vi lever i en tid der svært mange er opptatt av sunn og hjemmelaget mat med lokale, gode råvarer. NHO Reiseliv mener det er et paradoks at skatten på kokkelaget restaurantmat er betraktelig høyere enn på hurtigmat fra bensinstasjoner og hurtigmat-kiosker.
Over 1300 serveringssteder er medlem av NHO Reiseliv. Serveringsbransjen er en viktig del av norsk reiseliv, og vil bli enda viktigere fremover fordi mat og drikke blir mer og mer avgjørende for valg av feriested.
Opplevelsesbransjen er positiv, men den må uformes riktig.
Reiselivsnæringen reagerer sterkt på regjeringens forslag om turistskatt. – Et råttent kinderegg, sier Ole Michael Bjørndal.
Vi er sjokkert over det høye nivået regjeringen legger opp til. Turistskatten som regjeringen foreslår, sender en ny skattebombe til både næringen og nordmenn på norgesferie.
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: