Skal lære bort kunsten å lage mat: Vant 250 000 kroner i støtte
Publisert
BÆREKRAFTSPERSPEKTIV: Geitmyra Credo, som er årets vinner, ønsker å være et levende og praktisk matmiljø for barn og unge. På kursene sine jobber de tverrfaglig for å dekke flest mulig læring- og bærekraftsmål. På bildet (t.v.) Trond Åm, daglig leder Geitmyra avd. Credo,
Erlend-André Iversen, distriktssjef NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, og Cathrine Stadsvik, styreleder i NHO Reiseliv Midt-Norge. Foto: NHO Trøndelag.
Fondet til NHO Reiseliv Midt-Norge delte ut sin første pengepremie til Geitmyra Credo i Trondheim.
Torsdag denne uken har NHO Reiseliv i Midt-Norge for første gang delt ut en pengepremie gjennom Stiftelsen for Forskning og Utvikling i Hotell- og Restaurantnæringen i Midt-Norge. Prisen, på 250 000 kroner, har gått til Geitmyra Credo i Trondheim som er med på å utvikle hotell- og restaurantnæringen i regionen. I tillegg fremmer de næringen og har en nytteverdi for et større antall reiselivsbedrifter gjennom kursing av barn innen matfaget.
— Vi håper på at med denne utdelingen at flere kan få øynene opp for dette nye fondet og gjøre som Geitmyra å søke om midler til gode prosjekter, sier styreleder i NHO Reiseliv Midt-Norge Cathrine Stadsvik.
Fremmer rekrutteringen til matnæringen
Midlene Geitmyra får tildelt skal benyttes til bransjerettet utvikling, samt bidra til at flere velger en matfaglig utdannelse i videregående skole, både regionalt og nasjonalt.
Det har vært et viktig aspekt for utdelingen; Det trengs fagfolk i alle deler av mat- og måltidsbransjen. Mangelen på arbeidskraft eskalerte under pandemien, da mange hoteller og serveringssteder ikke fikk tilgang til sine faste sesongansatte. I tillegg har flere som har vært permittert lenge, skaffet nye jobber i andre bransjer. Det betyr at rekrutteringen til restaurant- og matfagene står høyt på agendaen bransjen.
— Utvikling av matfaglig kompetanse hos barn og unge i Midt-Norge er viktig for hele bransjen. Jo flere fagarbeidere, dess bedre! Prosjektet Geitmyra Credo skal gjennom semesteret 21/22 kurse omtrent 2300 9. klassinger i Trondheim kommune, forklarer Stadsvik.
—Reiselivet vil reise seg
Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv, sier at reiselivet både nasjonalt og i Trøndelag, opplevde en stor vekst frem mot nedstengingen i mars i fjor.
— Men er det noe vi har sett, er det at reiselivet alltid reiser seg etter kriser. Så lenge bransjen får holde åpent, kommer gjestene automatisk – det har vi også opplevd under pandemien. Derfor er dette en både spennende og givende bransje å gå inn i, sier han.
Det betyr at det åpner seg et hav av muligheter for norsk reiseliv etter pandemien, og da er én ting sikkert; næringen kommer til å trenge mange dyktige ansatte med ulike bakgrunner.
—For å sikre god rekruttering til bransjen, er det viktig med tidlig innsats. Da er det særlig hyggelig å se mot Trøndelag, og alt det som gjøres av gode rekrutteringsaktiviteter der.Dette arbeidet kan flere lære av. Jeg vil gratulereGeitmyra Credo med prisen, og ønske lykke til i fortsettelsen.