Her deler Erlend-Andre Iversen, distriktssjef i Trøndelag, Møre og Romsdal ut midler til Strinda vgs. avdeling Restaurant- og matfag. Her sammen med avdelingsleder for Restaurant- og matfag på Strinda vgs, Geir Rune Larsen. Foto: NHO Reiseliv
Opplæringskontoret for Hotell og Restaurantfag i Trøndelag og Strinda vgs. avdeling Restaurant- og matfag ble tildelt midler for sitt arbeid med å øke rekrutteringen til Restaurant- og matfagene i Trøndelag.
Opplæringskontoret har lykkes med å utføre en rekke tiltak som har bidratt til økt søking til Restaurant- og matfag i Trøndelag. Økningen inn til vg1 i Trøndelag er på 22 prosent fra 2022 til 2023. Strinda vgs. avdeling Restaurant- og matfag har tre prosjekter som det også gis videre støtte til: "Vi dekker til fest", "Ung restaurant" og "Pop up restaurant og matfag".
Det er styret i NHO Reiseliv Midt-Norge, via Stiftelsen for Forskning og Utvikling i Hotell- og Restaurantnæringen i Midt-Norge, som deler ut midlene. Fokuset for Stiftelsen har i de siste årene vært på rekruttering, omdømmebygging og inspirasjon til utvikling av hotell og restaurantnæringen.
– Faglært personell og rekruttering har vært knapphetsfaktor i hotell og restaurantbransjen de siste årene og spesielt etter pandemien. Derfor har vi valgt å dele årets tildeling i 2 deler: Vi støtter Opplæringskontoret med kr. 125 000,- fordi de fortsetter prosessen med å fokusere på Restaurant- og matfag, og i tillegg inkludere Reiselivsfaget som er i tråd med den nasjonale og trønderske reiselivsstrategien. Med disse midlene kan de være enda mere synlige ute på skoler og hos rådgivere, sier Cathrine Stadsvik, styreleder i NHO Reiseliv region Midt-Norge.
– Vi støtter Strinda videregående skole med kr. 125 000,- som er øremerket tre prosjekter der bedriftene, med sine profesjonelle kokker og servitører, møter elever som har lyst og interesse. Disse magiske møtene skaper en ekstraordinær interesse og er til stor inspirasjon for ungdommene. Det vil igjen føre til økt gjennomføring og mindre frafall og dermed flere fagarbeidere for reiselivet, fortsetter Stadsvik.
Trondheim skal være vertskap for Bocuse d'Or. Da trengs god tilvekst til bransjen
Steinar Iversen er daglig leder ved Opplæringskontoret for Hotell og Restaurantfag i Trøndelag, og var meget fornøyd med tildelingen:
– Dette vil bety svært mye for rekruteringen til bransjen i hele Trøndelag. Fremover skal Trondheim og Trøndelag være vertskap for flere store arrangementer. Både Bocuse d'Or og Ski-VM er strålende anledninger til å markere oss på mat og reiseliv, da trenger også god tilvekst i bransjen.
Ved Strinda VGS var det avdelingsleder for Restaurant- og matfag, Geir Rune Larsen som mottok pengene:
– Her på Strinda har vi satset på rekrutteringsarbeidet i flere år, og vi bruker mye penger på dette hvert år. At vi får slike tilskudd er med på å sikre at vi kan fortsette med arbeidet vårt, sier Larsen og understreker at disse midlene først og fremst skal brukes til innkjøp av råvarer:
– Vi kjøper inn lokale råvarer fra Trøndelag når vi reiser rundt og snakker om Restaurant- og matfag. Derfor skal disse pengene i utgangspunktet gå tilbake til de lokale produsentene, det er vi også veldig opptatt av, fortsetter Larsen.
− Jobber godt med rekruttering av ungdommer til våre fag
– Opplæringskontoret for Hotell og Restaurantfag i Trøndelag gjør en veldig god og viktig jobb for oppfølging av lærlinger i reiselivet. I tillegg jobber de godt med rekruttering av ungdommer til våre fag – blant annet gjennom en kampanje inspirert av vår Smak deg frem-kampanje, sier Henrik Hamborg, kompetansepolitisk rådgiver i NHO Reiseliv.
− Vi vil derfor gratulere Steinar Iversen og hans dyktige kolleger på opplæringskontoret for den flotte jobben de gjør, avslutter Hamborg.
Om prosjektene
"Vi dekker til fest": et omdømme- og rekrutteringskonsept utviklet av Geir-Rune Larsen i 2009 ved Restaurant- og matfag på Strinda vgs. Målet er å gi ungdom opplevelser og erfaringer med mat, matlaging og måltider. Arbeidet med lokal mat og kultur skal skape en identitet som forteller ungdom noe om hvor man kommer fra og hvilke råvarer som hører hjemme i vårt nærområde Midt-Norge.
“Ung restaurant”: 6 elever fra 10.trinn fra 10 ungdomsskoler får en drømmedag på 10 av Trondheims beste restauranter/hoteller. Denne dagen skal de konkurrerer om beste forberedelser, råvarekunnskap og gjennomføring av en 3-retters middag. Skolene/restaurantene konkurrerer mot hverandre, og det skal kåres en vinner skole/bedrift.
"Pop up restaurant og matfag": 15 elever fra 10.trinn fra 10 ungdomsskoler får en drømmedag sammen med 8 av byens beste restauranter. Kokker, servitører og lærlinger fra Le Bistro, Restaurant Troll, Clarion Hotel Trondheim, Britannia Hotel, restaurant EmiliesEld, Geitmyra - Credo, Spontan vinbar og To-rom og kjøkken vil være lærere og inspiratorer denne dagen.
Omdømmeprosjekt: Rekrutterings- og omdømmeprosjekt til Opplæringskontoret for Hotell og Restaurantfag i Trøndelag er en langsiktig satsning med mål om å øke rekrutteringen inn til Restaurant- og matfag, samt å skape et positivt omdømme om bransjen. Sosiale medier blir brukt som en kanal for å nå ut til både ungdom og foreldre.
Flinke fagfolk er en forutsetting for at Norge fortsatt skal vokse som reiselivsdestinasjon. NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre riktig og nok arbeidskraft til norsk reiselivsnæring.